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미술 작품에 대한 미적 향유물로서 인식은 대중의 미의식 향상과 관심으로 확대되기 시작하였다. 이 시기에 동북아시아의 중심 국가인 한국과 중국, 그리고 일본에서는 각각 민판화(民版畵)와 목판연화(木版年畵), 우키요에(浮世絵)가, 당대(當代)의 화풍과 관각본(官刻本)을 통한 인출(印出) 기술의 축척, 그리고 서양 화풍의 유입 등의 기술적 발판으로 활발하게 제작되었다. 이렇게 제작된 작품들 가운데 이전 시대에 비해 눈에 띄게 두드러진 판화로 전시적(展示的) 역할을 그 특징으로 하는 ‘화조목판화(花鳥木版畵)’를 들 수 있다. 본 연구에서는 화조목판화를 화훼와 동물 목판화의 두 장르로 분유하여 대표작품을 분석해 봄으로써 세 나라의 화조목판화의 지역적 특징과 차이점을 살펴보았는데, 크게 작품의 형식적 측면과 내용적 측면에서 역사, 문화적 환경에 의해 조금씩 다른 양상으로 전개되었던 것을 알 수 있다. 형식적 부분에서는 세 나라가 구도, 각법, 그리고 찍는 방법 등에서 대중들의 미적 감성의 반영, 서양화풍의 수용, 판화를 제작 했던 각공(刻工)과 각수(刻手)의 무명성(無名性), 회화 기법의 모방, 상업성, 그리고 기술적 축척에 따라 각 나라마다 독특한 양식으로 나타나는 것을 발견할 수 있다. 내용적 부분에서 세 나라는 제작 의도와 내용에 따라 차별성을 보이고 있는데, 제작 의도에 있어서는 기복적(祈福)이나, 장식, 화법의 연구나 소장(所藏) 목적 등으로 제작되었고, 그 제작 의도에 차별성을 보이고 있다. 한국과 중국의 화조목판화는 동식물의 상징성을 통해 기복적인 대상물로서의 역할을 담당하는 장식물이었으나, 일본은 시각적 아름다움을 우선으로 표현함으로써 소재의 상징성을 부각시키지 못하는 특성을 보여주고 있다. 지역적으로 인접한 세 나라의 화조목판화 비교 분석은 각국의 민예적 감성의 특징과 차이점을 연구하고, 제작 방식이나 표현 양식의 기술적인 완성도, 제작 의도 및 상징성, 그리고 작품의 용도 등을 파악 할 수 있는 기회가 될 것이다.


The notion of art works as the aesthetic subject of enjoyment began to spread due to the elevation of the aesthetic sense of the general public. During this period, a number of 'Folk Woodcut', 'Annual Woodcut', and 'Ukiyo-e' were produced in major nations in the Northeast Asia; China, Japan, and Korea, through the enrichment of artistic styles and the advancement of printing technology through the publications by the government using wood blocks, and the introduction of Western art. Among the prints produced in this period, the ‘Flower-Bird Woodcut’ outstands compared with the works of the preceeding periods and is characterized by its presentational role. This study divided the 'Flower-Bird Woodcut' into the categories of 'Flower Woodcut' and 'Animal Woodcut' for analysis and examined the regional characteristics and differences in the 'Flower-Bird Woodcut' between three countries, and generally it appeared that the print works were developed in close but different directions in terms of format and contents according to historical and cultural backgrounds. Distinctive formats appear in each country due to the composition, engraving technique, printing technique, reflection of aesthetic senses of the public, application of Western style, anonymity of engravers, application of painting techniques, marketability, and accumulation of techniques. Also, there are differences in the intent and contents between three countries. Woodcuts were produced with different intentions in different countries such as the subject of folk worship, ornamental object, source for the study of painting technique, and art collection. Woodcuts in China and Korea were ornaments used as the subject of folk worship based on the symbolism of animals and plants whereas those in Japan gave priority to visual aesthetics instead of bringing the symbolism of the subject to relief. The comparative analysis of the "Flower-Bird woodcut" in three countries that are closely located geographically will become an opportunity to study the characteristics and differences in the sensitivities related with the folk arts in each country and also identify the technical skillfulness of the production method and the mode of expression, the intent and symbolism, and the usage of works.