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본 연구는 국내외 니트 디자인 관련 교육의 현황과 특성을 조사, 분석하여 우리나라 니트 디자인 교육의 개선책을 고찰, 개선 강구책 구상을 위한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 우리나라 섬유수출에 있어서 중추적 역할을 담당해온 니트 산업의 규모에 비해 니트 교육의 현실은 상대적으로 열악한 실정이다. 국내 니트 디자이너 100명을 대상으로 한 설문조사에 따르면 과반수가 니트 관련 교육 무경험자들로서 니트의 고부가가치화와 국제경쟁력 향상을 위해서는 우선적으로 니트 교육이 강화되어야 하는 것으로 인식하고 있었다. 해외 패션·텍스타일 산업 선진국 사례 조사 대상국인 영국, 미국, 이태리, 일본은 니트 디자인 단독의 학과 혹은 패션·텍스타일 디자인학과에서 니트를 세부 전공으로 선택할 수 있는 시스템을 갖추고 있고, 산학과의 연계도 활발하며 디자인과 기술 교육의 조화를 이루고 있었다. 국내 대학은 2년제 대학 두 곳에서 니트 단독의 학과를 운영하고 있으나 이외에 4년제 대학에서는 패션·텍스타일 디자인 관련학과에서 니트 관련 한두 교과목을 시행하고 있다. 이러한 현실에서 첫째, 니트 관련 교과목수를 증강하고 개설 교과목수에 따른 단계적 필수 교과과정을 제안한다. 둘째, 니트 디자인 특성상 디자인 감성 교육과 기술적 측면 교육의 조화가 필요하기에 수업조교의 재교육을 통해 테크니션화하여 교강사의 디자인 감성 교육과의 효율적인 역할분담을 모색한다. 셋째, 선진 사례를 바탕으로 체계적인 지역특화 연계 산학 교육과 교육기관 단계별 역할 수행을 위한 롤모델을 제시한다.


The purpose of this study is to provide a preliminary data for better knit design education and knit industry in Korea, through investigating knit design education of developed countries and Korea. Knit fabric and product have played a pivotal role in the textile exports of Korea and are getting more important to step forward to higher value-added business for the international competitiveness. However, the lack of knit-related education in Korea is clarified comparing with its industrial scale. According to the survey of 100 knit designers in Korea, majority of them have no experience to take knit class through their school days, and they consider knit design education is an essential element. Developed countries, UK, USA, Italy and Japan, there are exclusive knit design major and student can specialize in knit design in fashion and textile design course. In Korea, 2 colleges have exclusive knit design major, but none of universities have knit design major and only one or two knit-related classes in fashion and textile design course. In this circumstance, three major points to be suggested. Firstly, It would be premature to set up knit design department separately in lacks of current infrastructure, proposal of required subjects about knit could be alternative attempt. Secondly, the balance of design sensibility and technical aspect is important for the effective knit design education. Thirdly, academic-industrial cooperation should be connected to regional specialization for student's practical knowledge and techniques.