초록 close

본 연구는 최근에 글로벌 자동차 시장에서 영국에 기원을 둔 자동차 브랜드가 보여주고 있는 영향력의 요인을 고찰하여, 향후에 더욱 중요해질 것으로 예측되는 소프트웨어 중심의 자동차 디자인에 대한 시사점을 얻는 것을 목적으로 한다. 본 연구에서 살펴본 영국의 두 자동차 브랜드 벤틀리와 애스턴 마틴은 오늘날 규모의 경제(economy of scale) 개념에 의한 대량생산방식 중심의 글로벌 자동차산업의 흐름과는 다르게, 한정된 시장(niche market)을 지향하는 소량생산 체제를 유지하고 있다. 본 연구를 통해 이들의 이러한 특성은 영국 자동차산업의 백 야드 빌더의 기술적 특징을 바탕으로 하고 있음을 확인할 수 있었다. 오늘날 글로벌 자동차산업에서는 브랜드의 고유성과 독자성이 가장 중요한 경쟁력으로 다루어지고 있으며, 이러한 요소의 디자인에 대한 성공적 적용은 향후에 글로벌 자동차산업에서 보다 명확한 특징을 가지는 브랜드로 변화하는 핵심 요인이 될 것으로 보인다. 그러한 맥락에서 전통적 공예생산방식에 의한 영국 자동차 브랜드의 디자인 특징은 대량생산방식에서의 다양성을 확보하기 위해 서비스 디자인 전략의 차원에서 연구될 수 있을 것이다.


This study is purposed to get implications by analyzing and observing influencing factors to unique brand characteristics of British automotive brand for the software oriented design which will become even more important in the future global market. Differ from the main stream of mass production system in global automotive industry of today, the two British brands of Bentley and Aston Martin are observed in this study to be keeping their own method of limited production volume not running by the concept of economy of scale for niche market. It had been founded that the industrial attributes of the auto brands were based on technological attributes came from English back yard builders. The uniqueness and originality is treated as one of the key elements in today’s global auto industry for competitive power, and it will become major factors in essential element to transform clearer brand character in the future global auto industry. The attributes of British auto brands could be studied as a strategy of service design to get multi design characteristics in the mass production system.