초록 close

최근 실내디자인은 생활환경과 양식의 변화에 따라 정형적인 틀에서 벗어난 자유로운 공간 구성으로 그 기능과 역할이 다양해지고 있다. 이제 공간은 외부로부터 인간을 보호하고, 어떤 목적에 맞는 장소를 제공하는 역할뿐 아니라 다양한 체험이 가능하고 심리적인 영향까지 받을 수 있는 다의적이고 다차원적인 의미로 변화하고 있다. 공간의 기본 구성요소인 기둥, 바닥, 벽, 천장 등은 본래의 물리적인 기능을 함과 동시에 하나의 디자인 요소로서 독특한 실내 공간 형성에 참여한다. 이렇게 공간의 의미가 변화함에 따라 가구 또한 마찬가지로, 완성된 공간에 기능적인 역할을 하기 위해 단순히 배치되는 것이 아니라 공간의 또 다른 요소로써 프로젝트의 초반부터 함께 계획되어야 한다. 실내 공간과 가구는 상호 보완적인 성격을 지니므로, 한 영역에서 그 관계가 연구되고 이해되어야 하는 것이다. 또한 공간과 가구의 상호적 특성은 그 공간을 구성하고 차지하는 또 다른 요소인 인간에게 반드시 영향을 미친다는 점에서어떤 목적의 공간이든 그 공간은 인간과 밀접한 관계를 맺고 있는 것은 분명하다. 디자인의 최종 목적지라고 할 수 있는 인간에 순응되는 디자인을 하기 위해 디자이너의 감각만으로는 한계가 있으므로, 인지적 관점에서 실내 공간과 가구에 접근하는 것이 필요하다. 기호학은 논리적인 인식론적 방법으로, 모든 요소를 기호로 보고, 기호 자체가 갖고 있는 성격과 다른 기호들과의 관계를 통해 기호의 구조를 이해할 수 있게 한다. 찰스 샌더스 퍼스는 미국 기호학의 선두자로, 퍼스는 기호의 구조를 3가지로 분류하여 기호의 물리적인 특성과 기능, 또 그것을 사용하는데 있어서 의미를 체계적으로 도출할 수 있는 이론을 완성시켰다. 따라서 본 연구는 퍼스의 기호이론을 통해 실내 디자인에서 공간과 가구의 상호관계성을 분석하여, 공간의 수용자인 인간에게 두 기호의 기호작용이 어떻게 전달되며, 어떤 영향을 받는지 분석하고자 한다. 결과적으로 본 연구를 통하여 기존의 공간 구성 요소 간의 상호관계성을 기호학적으로 재해석하여 공간과 가구의 역할을 새롭게 재조명할 수 있는 계기를 마련하고, 실내디자인에서의 기호학적 해석에 대한 앞으로의 가능성과 방향성을 마련하고자 한다.


Interior design has diverse functions and roles according to recent changes in life and cultural style. As the meaning of space varies, the furniture as another element of the space should also be planned and included in the beginning of the project to accomplish its functional role on the finished space and not only be placed. The relationship between Interior space and furniture should be studied and understood at the same realm because they have a complementary relationship. The final destination of design, which is very challenging to accommodate people, the designer needs to approach to the interior space and furniture in a cognitive view. The study of Semiotics views in a knowledgeable and epistemological way every element as a sign and by the relationship of their characters it makes to understand the structure of the signs. Charles Sanders Peirce, a leader of Semiotics in USA, classified the structure of Sign into Representamen, Object and Interpretant to complete the theory which could systematically describe physical characteristic and function of the Sign and its significance in practical use. Peirce stated that all nine types of Sign would be generated if each structure of Sign in combined with three categories of Sign such as Firstness, Secondness, and Thirdness. In this study, based on Peirce's nine types of Sign, the interrelationship between space and furniture in interior design was investigated with examples in Living Space, Office Space, and Commercial Space, respectively. In the category of Representamen, which can be classified into Qualisign, Sinsign, and Legisign, it is a feature of Living Space to be expressed in harmonized and stabilized ways. In Office Space vertical/horizontal elements and open expression are differently showed depending on fields. And splendid and interesting expressions are showed in Commercial Space. In the category of Object, which can be classified into Icon, Index, and Symbol, each function of Sign has distinctly been showed as Symbol in Living Space, Index in Office Space, and Icon in Commercial Space, respectively. In the category of Interpretant, which can be classified into Rheme, Dicisign, and Argument, it was found that space image of Living Space is transferred to human being, Office Space regulates human bing, and Commercial Space binds human being with the space. In conclusion the function of the interior space and the furniture could be explained in another way with re-interpretation of interrelationship among interior space elements in the concept of Semiotics. It is expected that interpretation with Semiotics in interior design will grow to new theory of design.