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현대적인 소비의 개념은 단순히 상품을 구매하고 이용하는 사용가치에 국한되지 않는다. 현대 자본주의 사회의 소비자들은 상품이 가지고 있는 물리적 사용가치 뿐 아니라, 사회적으로 의미가 부여된 기호가치를 소비한다. 이에 따라 상품의 상징적인 ‘기호(Sign)’를 소비하여 타인과 자신을 구별짓고, 자신을 표현하는 방식의 소비 특성이 나타나고 있다. 이와 같은 현대사회의 기호 소비적 특성을 반영한 공간으로, 규모는 작지만 독특하고 다양한 디자인적 표현 방법으로 차별화된 경험을 할 수 있는 디자인 호텔이 각광받고 있다. 이에 본 논문에서는 기호학(Semiotics)의 이론적 고찰을 바탕으로 현대 사회에 나타나고 있는 기호 소비적 경향과 특성을 연구하였다. 그리고 이러한 특성이 공간에서 어떤 방법으로 표현되고 있는지 2000년대 이후에 지어진 디자인 호텔의 사례분석을 통해 연구해 보았다. 연구 결과, 디자인 호텔에서 나타나는 현대 기호 소비적 사회의 표현 특성으로는 다원화된 사고에 의해 획일성을 탈피한 다양성과 하이브리드(Hybrid)적인 속성, 쾌락주의에 바탕하여 차별화된 유희적 이미지의 속성, 내재적 상징과 내러티브(Narrative)적인 속성, 감성적 소비인 체험을 통한 유연한 상호작용과 같은 속성들이 나타나고 있다.


The concept of the modern consumption is not limited to the value of use by mere purchasing and using of the products. The consumers in modern capitalistic society, consumes the semiotic value whose meaning is socially granted, as well as the value for using. Therefore, that tendency that the symbolic sign of the products is consumed to differentiate oneself from the others and express oneself appears. The designed hotel that reflects the features of sign consumption in the modern society and where the discriminate experience can be enjoyed through the unique and diversified design expression is drawing our attention. Therefore, in this paper, based on the theoretical consideration of semiotics, the tendency of sign consumption and its feature appearing in the modern society has been studied. And through the case studies of the hotels which have been built since the 2000s, how such features can be expressed in the space has been studied. As a result of the study, as for the features of expression of modern semiotic consumption society shown in the design hotels, the diversity breaking from the uniformity by the diversified thinking, the hybrid attribute, and the attribute of the differentiated entertaining images, based on hedonism, the inherent symbols and narrative attribute, and the flexible interactions through the experience of emotional consumption, are appearing.