초록 close

러시아 모더니즘 시기는 ‘혁명’이란 단어로 정의할 수 있다. 이 시기는 새로운시도와 실험, 이전 시대와의 절연이라는 의미에서 새로운 예술시대를 열어갔다. 이런 영향은 비단 성인문학에만 그치는 것이 아니라 아동문학에도 ‘새로운 르네상스’를 여는 정초가 되었다. ‘새로운 르네상스’를 여는 데 이 당시 예술분야에 신선하고 파격적인 바람을 몰고 왔던 아방가르드 계열의 예술가들이 아동문학에 영향을미쳤기 때문에 가능한 일이었다. 이들은 이전 시대의 모든 문학적 또는 예술적 전통을 거부하면서 오히려 더 먼 과거, 즉 민속적이고 종교적인 러시아 문화의 근간으로 돌아가서 그것들을 현대로 불러들인다. 이 과정에서 단순하게 모방하는 단계를 넘어 변주를 해나가면서 자신들만의 새로운 방식의 예술세계를 열어간다. 고리끼의 권유로 비평가에서 아동문학가로 명성을 얻게 되는 꼬르네이 추꼽스끼는 이전과는 다른 새로운 아동문학의 장을 연 작가로 인정받는다. 이런 배경에는 추꼽스끼가 그 당시 새로운 예술을 주도했던 아방가르드 예술가들과의 교류와 영향이자리한다. 특히 문학에서는 입체미래주의가 그림과 시의 결합이라는 새로운 실험을 해나가는데, 추꼽스끼는 이에 대한 비평을 했을 정도로 그들에 대한 지식이 해박했다. 입체미래주의를 주도했던 마야꼽스끼 역시 추꼽스끼보다는 늦게 아동문학에 뛰어들었지만 그는 자신이 성인작품에서 했던 방식을 아동문학에도 적용한다. 이와 함께 마지막 아방가르드로 지칭되는 오베리우의 일원인 다닐 하름스 역시 생계를 위해 아동문학에 입문하면서 자신의 독특한 시학을 아동문학에서도 드러낸다. 이들이 아동작품을 쓰면서 아동문학은 교훈적이고 교육적인 측면에서 진정으로 아동이 즐길 수 있는 작품이 되어간다. 아동 시에서는 이제까지의 정형화된 틀에서벗어나 음이 지니는 본래적 의미를 찾게 되고 음이 만들어내는 음악적인 구성과유희는 아이들이 쉽게 따라할 수 있게 했다. 입체미래주의자들은 음을 단어의 기의적인 측면에서 자유롭게 함으로써 음이 지니는 마술적인 힘에 주목한다. 즐길수 있는 아동문학에 대한 새로운 장은 후대의 작가들에게 영향을 미치게 되고 아동문학은 지금까지보다 한층 발전할 수 있는 근간을 마련하게 된다.


The period of Russian modernism can be called that of the revolution. The futurism at that time was considered as the radical experiment and innovation in the literature. Indeed, Russian futurism had introduced the radical experiment of destroying the routine art practice, the rupture with the established principles and tradition and the unique methods of representation. Not only bourgeois literature but also proletarian literature was rejected by the futurists. They called themselves new people of new life. They were engaged in systemizing the meaningless words in the unique way. Such innovation by the futurists had a great influence on the adult literature. Moreover, it had laid the foundation for Renaissance in the Russian children’s literature. It was possible because the artists and writers of avant-gardism made a contribution to the Russian children’s literature by rejecting the traditional art and literature and bringing out the ancient folklore and foundation of the religious culture to the modern era. In 1916 Chukovsky started writing for children’s literature by the advice of Goriky. He is recognized as a writer who opened new era in the children’s literature. The avant-gardists had an influence on Chukovsky who published the several articles about futurism. Mayakovsky, one of the prominent poets of Russian avant-guard, was seriously affected by a cubo-futurism. The avant-garde poetry has much in common with the children’s consciousness in understanding the world. Mayakovsky has addressed to creativity for children, considering it as a component of the general program of building socialism and formations of socialist culture. Unlike Chukovsky, Mayakovsky wrote the work for the children for the construction of new socialist state and culture. ‘Association of real art’, Leningrad literary-philosophical group known as Oberiu also were the part of avant-garde. The children’s literature of Oberiu has been loved by the children, because of the rich imagination, freedom,simple rhythm, deconstruction of the boundary between time and space, and the dissolution of the boundary between the reality and the imagination. There was no space for the message for the educational purpose, which is a usual and necessary element in the children's literature.