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본 연구는 기업 사회공헌활동에 대한 노인의 인식 및 기업 사회공헌에 대한 욕구에 관한 연구로 춘천시에 거주하고 있는 65세 이상 노인 2백67명을 대상으로 조사하였다. 분석 결과, 기업 사회공헌활동에 대한 인지도는 높았고, 사회공헌활동을 하는 기업에 대한 이미지나 신뢰도, 이들 기업 상품의 구매 의향 등에서는 긍정적인 응답을 하였다. 기업의 사회공헌활동에 대한 관심이 많을수록 사회공헌활동 참여 기업에 대한 신뢰도가 높고, 기업에 대해 긍정적인 평가를 내린 결과가 있었다. 그러나 정작 사회공헌활동 관련 경험이 있는 응답자의 이들 기업에 대한 신뢰도는 더 낮았다. 분석 결과의 대한 함의는, 한국사회에서 급속하게 증가하고 있는 노인집단은 중요한 이해관계자이므로 기업은 저들에게 사회공헌활동을 적극적으로 홍보할 필요가 있지만, 다른 한 편으로 저들이 이미 기업의 사회공헌활동을 비교적 정확하게 알고 있고 그에 대한 긍정적 생각을 지니고 있다는 점을 염두에 두고 적절한 접근을 할 필요가 있다는 점이다. 노인 대상의 공헌활동도 확충하되, 노인이라는 집단차원의 욕구보다는 구성원들 각자의 개별적 욕구에 대한 충분한 조사를 바탕으로 접근할 필요가 있다. 궁극적으로 하나의 공동체로서 기업과 노인의 상호작용이 중요함을 인식하고 사회공헌 활동에 대한 조사연구를 더 적극적으로 수행해야 할 필요가 있음을 시사한다.


The purpose of this study is to explore the perception of the older adults on the Corporate Social Responsibility (CSR) and their social welfare needs. Responses from 267 adults 65 and older residing in Chuncheon city are gathered. Results indicated that respondents are well aware of the CSR with positive view on corporate carrying out social responsibility by having positive image, high level of trust, and intention to buy their products. However, those who are actually involved in CSR activities showed less trust. The older adults expressed various needs depending on their socio-economic backgrounds. It is recommended that the corporate should actively provide accurate information of their activities to the older adults who are becoming more and more important it this ageing society, but with caution and appropriately. And the corporate should pay more attention to the needs of the older adults focusing on their various and specific needs. As a member of a community with whom closely interacting, it is important for the corporate to recognize the important role the older adults play in this community and for the researcher to conduct more research studies on this issues of CSR and the older adults.