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이 논문의 목적은 평민 여성들이 부른 대표적인 첩 소재 노래인 <큰어머니> 노래에 나타나는 처의 행동 및 심적 변화와 첩의 형상을 통해 전달되고 있는 여성의식을 설명하기 위함이다. <큰어머니> 노래는 다양하고 섬세한 선학들의 논의를 통해 여성의 주체의식을 드러내는 노래로 알려진 바 있다. 본고가 주목하는 것은 노래에 나타나는 처의 행동 및 심적 변화 과정이며 이 과정에서 포착되는 여성의식의 특징과 이를 통해 제기하고 있는 강력한 문제제기이다. <큰어머니> 노래에서 처의 행동과 심적 변화는 다음과 같이 진행된다. 남편을 기다리다 → 기다림 끝에 분노하다, 첩을 찾아가다 → 첩을 보고 마음이 변하다, 집으로 돌아오다 → 탄식하다, 자결하다, 첩 죽은 소식을 듣다. 이러한 세 가지 서사적 진행을 통해 처의 변화를 알 수가 있는데 먼저 길고 긴 기다림이 가져다준 상실감으로 인해 촉발된 분노는 첩의 집을 찾아가는 행동으로 이어진다. 처의 첩 집을 찾아가는 행동은 다시 첩을 대면하면서 그럴만하다는 심적 변화로 변하게 된다. 이후 처는 다시 집으로 돌아와서 탄식하거나 그리워하거나 자결하거나 첩의 죽음을 상상하는 등의 다양한 결말을 보이며 여전히 유보적 태도와 심정을 드러내고 있다. 노래에 등장하는 첩 역시 실제 가지고 있는 사회적 위상과는 달리 여유롭고 풍요로운 모습으로 등장하여 극도의 분노감으로 찾아온 큰어머니를 극진히 대접하고 환대한다. 이러한 첩의 형상은 첩을 바라보는 처의 이중적 시각을 반영한다. 첩은 자신에게 극진한 대접을 해야 하는 존재라는 사회적 위상에 대한 인식 그리고 자신의 초라한 행색과 대비되는 첩은 남성적 욕망에 포섭된 존재로 인정하고 받아들일 수밖에 없다는 의식이 포착되기 때문이다. 또한 노래에 나타나는 첩의 화려한 세간은 처의 억울한 심정을 대변하는 역설적인 문학적 수사 장치라고 볼 수 있다. <큰어머니> 노래에는 남성적 횡포가 정당화되는 현실에서 여성이 어떻게 적응하여 살아야 하는가에 대한 구체적인 고민과 갈등이 나타나고 있다. 이 갈등의 양상은 끝까지 그 경계에서 유보적 태도를 견지하게 하며 다양한 결말을 말하게 만든다. 갈등과 타협의 경계를 서성이는 경계에 선 의식을 통해 여성이 강력하게 전달하고가 했던 것은 바로 주체적 자아로서의 삶이었고 동시에 그가 살아야 했던 현실적 삶에 대한 심각한 문제제기였다.


This study was prepared in order to explain feminine consciousness,which is being delivered through wife's change and concubine's shape,which are shown in a song titled <Keuneomeoni(the wife of the elder brother of one´s father)>, which is a typical song with material of concubine sung by common women. The song <Keuneomeoni> has ever been known already as a song that reveals feminine subjective conscious -ness through diverse and delicate discussions of scholars in the past. What this study notes includes a wife's change, which is indicated in a song, the characteristic of feminine consciousness, which is exposed this changing process, and the significance of raising its problem. In a song <Keuneomeoni>, a wife's behavior and mental change are progressed as follows. Waiting for a husband → getting angry after waiting, visiting a concubine → changing mind after seeing concubine,returning home → lamenting, suiciding, being glad after listening to news on concubine's death. Through these three kinds of narrative progression, a wife's change can be known. First of all, anger, which was stirred by a sense of loss that long waiting brought, leads to behavior of visiting concubine's house. The wife's behavior of visiting concubine's house leads to a mental change as saying of being enough to do so with facing concubine again. After then, the wife is still revealing the reservations and feelings with showing diverse conclusions such as lamenting, missing, suiciding, or imagining concubine's death after returning home again. Even the concubine, who appears in a song, appears with leisurely and bountiful image unlike the social stature of being possessed in reality,and treats and entertains Keuneomeoni(the wife of the elder brother of one´s father) very kindly, who visited with extreme sense of anger. The concubine's this shape reflects double sight of wife, who looks at the concubine. It is captured self-consciousness, which was adapted to masculine desire, in comparison with her miserable appearance, along with recognition that the concubine is existence who needs to treat her very kindly. Also, the concubine's colorful household furniture, which is indicated in a song, can be seen as literary rhetorical device, which speaks for the wife's falsely mind. In a song titled <Keuneomeoni>, the specific worry and conflict are being indicated on how a woman needs to proceed with living by being adjusted to the reality that masculine oppression is justified. The aspect of this conflict makes diverse conclusions mentioned with sticking to the reservations in its boundary to the end. The presentation of a problem,which is being delivered through feminine consciousness of hanging around the boundary of conflict and compromise, was just the expression of subjective self-consciousness in powerful woman.


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Wife, Concubine, Conflict, Compromise, Death, Lamentation, Anger,Feminine reality, Subjective self-consciousness, Feminine speaking, Husband,<Keuneomeoni(the wife of the elder brother of one´s father)>, <Jinjunanggun>,<Husiljangga>, The other desire, Feminine Consciousness, Boundary, Reser -vations