초록 close

본 논문에서는 위성항법 기반 교통인프라에서 제공되는 정보를 이용하여 차로 구분에 적용할 때 차로 구분 성능을 향상시키기 위한 차로 제한 조건을 제시하고 시뮬레이션을 통하여 성능을 검증하였다. 차로 제한 조건은 차량의 진행 방향과 차량이 위치하고 있는 차로의 관계를 이용하여 1차로와 마지막 차로의 차로 구분 임계치를 크게 설정하여 차로 구분 성공률을 향상시키는 기법이다. 시뮬레이션 결과 차로 제한 조건을 사용할 경우 4차로에서는 40%, 6차로에서는 25%, 8차로에서는 15%의 성능차로 구분 성능이 향상됨을 확인하였다.


This paper focus on lane recognition performance test using a road lane constraint with transport infrastructure information. The constraint is determined through the relation of the drive direction and vehicle position. The road lane constraint sets large limit for first and last lane. To analyze the performance of the proposed method, simulations are carried out. The results show that the lane recognition performance using a constraint is improved 40% at four-lane, 25% at six-lane, 15% at eight-lane.