초록 close

본 연구에서는 KOTRA의 전략적 성과관리제도의 특성, 효과 및 문제점을 파악하였다. 그리고 KOTRA의 전략적 성과관리제도에 대한 평가와 개선방향을 모색하였다. KOTRA의 성과관리제도는 도입기, 발전기, 심화기의 3단계를 거쳐 오면서 조직의 성장과 발전에 크게 기여하였다. 심화기에 이른 KOTRA의 성과관리시스템은 단순히 성과평가 용도에 그치지 않고, 전략의 수립, 사업수행과 관리, 고객관리 그리고 인사관리 등 전략적 성과관리시스템으로서의 역할을 담당하고 있는 것으로 판단된다. KOTRA의 성과관리제도가 진정한 의미에서의 전략적 성과관리시스템으로 진화하기 위해서는 다양한 개선 노력이 경주되어야 한다. 첫째, 지표체계의 균형성 측면에서 결과 및 성과에 치우친 점을 개선하기 위해, 프로세스 및 대고객 성과지표를 개발하려는 노력이 필요하다. 둘째, 조직의 세부단위들에 대한 평가 및 계획 측면에서, 세부단위 고유의 특성을 담아내는 BSC의 개발 노력도 필요하다. 셋째, 개인들에 대한 충실한 평가를 위해서, 지표들의 정보성을 높이려는 노력이 필요하다. 특히, 하위 피평가자들에 대한 평가를 위해서, 결과지표보다 프로세스지표를 개발하고 개선할 필요가 있다. 마지막으로 성과평가시스템의 결과를 전략 및 사업계획은 물론 다양한 경영영역으로 확대하여 활용하려는 노력도 배가되어야 한다. 특히 고객관계관리, 인사관리 등의 경영관리 기능을 위해 성과관리시스템을 유용하게 활용할 필요가 있다


This study presents a case of implementing Balanced Scorecard as a strategic performance management system at KOTRA. From 2001 to 2006, KOTRA made an effort to adopt and improve its BSC-based performance management system. Special attention was given to coordinating different and sometimes even conflicting goals of diverse subgroups and members of the organization, and to integrating them into the BSC system. Since 2007 KOTRA has made various attempts to improve the effectiveness of its strategic performance management system, which include strategic planning, business process management, customer relationship management and human resource management. Several suggestions are presented in this study for KOTRA to expand and refine the strategic roles of the system. First, various KPI's(Key Performance Indicators) for process and customer perspectives should be developed in order to overcome KOTRA's excessive reliance on outcome measures. Second, more attention has to be given to develop and link lower level BSC's for subunits to the organization level BSC. Third, the informativeness of KPI's for incentive efficiency is to be emphasized. Higher emphasis on process measures for incentive schemes is recommended. Lastly, KOTRA needs to seek and expand possible uses of various information from the BSC for strategic as well as operational decisions such as strategic planning, business process management, customer relationship management and human resource management.