초록 close

과거, 수학과 예술의 협력관계가 상호의 세계를 발전시켜 왔던 것처럼 수리적 제재는 디자이너에게 응용 가능한 다양한 잠재성을 지니고 있다고 생각한다. 본고에서는 수리적 제재를 디자이너가 이용 가능한 형태(교육적 모형)로 제시하기 위한 기반연구로 대칭과 관련된 교육적 제재에 대한 현상조사를 실시하였다. 조사는 국내 및 국외 자료 60건을 토대로 기술내용 및 시각적 제재를 중심으로 조사 분석하였고, 부각된 문제를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 대칭과 관련된 기술내용은 실제 표현에 필요한 대칭의 조작방법에 대한 지식획득이 곤란한 실정으로 조형분야의 도서에서 언급하고 있는 13가지 대칭형식에 대한 교재보완은 물론 17가지 수학적 대칭형식을 디자인분야에서 보다 적극적으로 활용할 수 있도록 이해가 용이한 형태로 제시할 필요가 있다. 둘째, 대칭의 이론적 배경은 조형과 수학분야에 공통적으로 존재하지만 이들의 유사점, 차이점, 표기체계, 대응관계 등이 불분명해 이에 대한 이론적인 검토가 필요하다. 셋째, 대칭과 관련된 시각적 제재는 한정적이며, 외국자료의 경우 다양하지만 이해가 쉽지 않다. 때문에 각 대칭의 프로세스를 이해할 수 있는 독자적인 모형개발 노력이 요구된다. 넷째, 대칭과 관련된 용어의 혼용을 체계적으로 정리해 학습 이해력을 향상시킬 필요가 있다. 결국, 실제 표현을 위한 대칭의 조작적 원리나 프로세스 등을 강조한 교육적 제재가 학생들의 과학적 사고력 향상은 물론 표현의 세계를 확장할 수 있는 기반이 될 것으로 사료된다.


As the cooperative relation of mathematics and art developed the mutual world in the past, the numerical theme seems to have diverse potentials that can be applied by designer. As fundamental research where numerical theme is to be presented in the form (educational model) that can be utilized by designer, this dissertation investigated the phenomenon for educational theme related to symmetry. Some 60 domestic and overseas materials were investigated and analyzed on the basis of descriptive contents and visional materials and the emerging problem can be summarized as follows. First, with respect to descriptive contents related to symmetry, the knowledge that can operate symmetry in actual expression cannot be easily acquired. Thus, it is required to supplement the teaching materials on the 13 types of symmetry uttered in the area of model and to present the 17 mathematical symmetry in the form that can be utilized in the area of design. Second, although the theoretical background of symmetry jointly exists in the area of model and mathematics, it is required to investigate their theory due to their obscure similarities, differences, indication system and responsive relation. Third, although the visional materials of symmetry are restrictive and foreign materials are diverse, they cannot be understood easily. Thus, it is required to develop independent model that can understand the process of symmetry operation. Fourth, it is necessary to improve learning comprehension by systematically arranging the mixed use of terms related to symmetry. After all, it seems that the educational theme emphasizing the principle or process of symmetry operation for actual expression will be the fundamental on which the students’ scientific thought can be improved and the world of expression can be extended.