초록 close

20세기 이후 녹색관광 혹은 생태관광 등의 관광 상품이 지속가능한 관광, 대안관광의 한 형태로 주목 받아왔다. 본 연구에서는 그린웨이(Greenways)에 대한 이론적 고찰 및 국내외 사례조사 등을 검토하고 이를 바탕으로 경북지역을 중심으로 한 통합적 그린웨이 구축을 통해 경쟁력 있는 녹색관광 상품을 개발하고자 한다. 고유한 스토리텔링의 개발과 탐방객이 누릴 수 있는 편익, 그리고 상품으로서의 사업성을 고려한 그린웨이네트워크를 통한 녹색관광상품에 부합하는 관광상품화안을 제시하였다.


Since 20th, green tourism or eco tourism which is another type of sustainable or alternative tourism has become a key ingredient in tourist product development. Literature reviews suggested the tourist product concept oriented toward Kyoung-buk Province area should be applied to green tourism planning based on national and international case studies. This paper explored a green tourism product with greenways networking in terms of storytelling development, benefits of visitors, and purchasing power.