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‘웹GUI의 시각 메타포-추억-사용자 감성’의 상호작용안에서 사용자 감성이 가져다주는 e브랜딩의 효과에 대하여 연구하였다. 특히 사용자 추억에 대해서 인지심리학의 장기기억과인간의 인식방법에 대한 베르그송의 철학적 내용의 이해를 통해, 육체적 눈과 의식 밖의 외계에 대한 모든 이미지를 분자-이미지로 시각 정보화하는 부호화 과정에들어갈 때, 부호화의 의미 있는 구조를 갖기 위해서는‘감정’이 결부되어야 한다는 것을 토대로 시각 메타포가적용된 6개의 사이트를 대상으로 45명의 설문대상자에게 떠오르는 추억과 그 느낌 그리고 느낌과 연관 지어웹사이트에서 얻어지는 사용자 감성을 조사하였고 통계처리 SPSSWIN 12.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 결과적으로 ‘웹GUI의 시각 메타포-추억-사용자 감성’의관계는 다음과 같이 요약될 수 있다. ① 방문한 웹사이트 디자인에 특정의 시각 메타포가 적절하게 차용되어질 수 록 웹사이트 방문자가 유사한 기억과 느낌을 많이 떠올리는 것을 알 수 있다. ② 웹사이트 방문자의 추억 유무에 따라 떠오른 추억의느낌의 차이로 추억이 있으면 없는 경우보다 떠오른 추억을 좋게 느끼고 있는 것을 알 수 있다③ 추억이 있으면 없는 경우보다 웹사이트에 대해 좋게느끼고 있는 것으로 나타났다. ‘웹GUI의 시각 메타포-추억-사용자 감성’의 상호작용안에서 사용자의 긍정적인 감정의 체험은 웹사이트와사용자와의 교감을 형성하여 브랜드와 감성적 공감대를갖게 되고 지속적인 방문을 유도하게 되어 Brand Relationship을 형성시키며 e감성브랜딩에 사용자 충성도를 높일 수 있음을 살펴 볼 수 있었다.


The study was done about the effect of e-branding that brings user emotion by interaction of ‘visual metaphor of web GUI–reminiscence–user emotion’. A survey was carried out for 45 people about six sites which visual metaphor was applied based on that ‘emotion’ should be combined to get the meaningful structure of coding especially when entering into the coding process that visualizes all images about the outer world beyond the physical eyes and conscience into molecular images by understanding the philosophical content of Bergson about the long-term memory of cognitive psychology and cognitive method of human with relation to user reminiscence. They were asked to express any recollection, its feeling and their user emotion from the website in relation to that feeling,which was analyzed by using statistical process program, SPSSWIN 12.0. As a result, the relation between ‘visual metaphors of web GUI–reminiscence–user emotion’ can be summarized as follows. ① The more suitably the specific visual metaphor to the design of website that you visited can be borrowed, the more similar memory and feeling can be recalled to the website visitors. ② By the difference of the feelings of recollection according to whether website visitors have any reminiscence or not, the more reminiscence they have, the happier they are with the memories than those who don't. ③ If they have any reminiscence, then they feel better about the website. We could see that the experience about positive emotion of users in interaction of ‘visual metaphor of web GUI–reminiscence–user emotion’ can give emotional sympathy with brand by making a consensus between website and users, make Brand Relationship by leading to consistent visits and raise user loyalty to e-emotional branding.