초록 close

지방자치단체들은 경제적 자립과 대외 신인도, 대내적인힘의 결집과 자부심 고취를 위해 노력하고 있다. 그 중심에 문화관광축제 캐릭터가 있다. 연구목적은, 문화관광축제 캐릭터의 몸짓기호에 의한 신화(체계)의 파악과 캐릭터의 몸짓기호에 함의되어 있을것으로 가정되는 신화(메시지)의 규명이었다. 연구방법은, 캐릭터의 형상들을 문화적 산물로 이해하고,문화적 이념의 구조로 연구하는 기호학과 사회적 관점의 연구를 지향하는 롤랑 바르트의 신화론을 활용하였다. 연구대상은, 문화체육관광부에서 선정한 2009년도 문화관광축제의 9개의 캐릭터였다. 연구결과, 유아적 이미지의 몸짓기호는 수신인의 경계심을 해제하고 보호본능을 자극하며, 송신자의 메시지를긍정하게 하였다. 외시의미는 축제명에 의해 함축의미로 신화화되었다. 함축의미의 특징은, 축제참가에 대한 대대적 환영과 그 마음이 순수하며, 그것은 방문객의 이익을 위한 것이라는신화를 배태하고 있었다.


Self-government bodies have endeavored to promote economical independence, eternal confidence, the concentration of internal ability and pride. A cultural and sightseeing festival character is the core of these efforts. This research aims to understand the mythology (system) by a cultural and sightseeing festival character’s gesture symbol and to explore the mythology (message) which is assumed to be implied in the gesture. This research adopts as methodologies the following two things. One is semiotics to understand character images as creature of the culture and to investigate the cultural idea. The other is Roland Barthes’ mythology which intends to make a research of semiotics form a viewpoint of sociology. This research adopts as scopes 9 characters of the 2009’s cultural and sightseeing festivals selected by Ministry of Culture, Sports and Tourism. The outcome shows that the gesture symbol with a small child’s image removes a receiver’s wariness,stimulate the receiver’s protective instinct and enable the receiver to acknowledge the sender’s message. The characteristics of implicated meaning are an extensive welcome to join in the festival and the pure mind and cause a mythology that the joining is for the participant’s interests.