초록 close

현재 가정용 청소 로봇에서 화성탐사용 로봇에 이르기까지 인간의 삶에 로봇의 역할과 활용 범위가 확대되고있다. 정부도 로봇산업의 가능성과 파급효과에 대해 높이 평가하며 다양한 지원정책을 시행하고 있다. 로봇분야의 특수성으로 로봇공학과 관련분야와의 교류와 협력의 필요성과 요구가 확산되고 있다. 하지만 분야 간의교류는 구체적인 방법론의 논의가 없으면 현실화될 수없으므로 본 논문은 디자인과 로봇공학과의 교류 증진을 목적으로 로봇분야와의 관련도가 높은 디자인분야와소니 아이보의 사례를 통하여 과거에서 현재까지를 조망하였고, 디자인과 로봇분야의 교류의 형태로 라이프스타일 제안을 위한 상호작용환경 및 시나리오 구축, 개인화를 위한 스토리텔링기반의 콘텐츠 제작, 그리고 고객지향적 로봇디자인을 제안하였다. 본 논문을 통하여 로봇과 관련분야간의 교류에 대한 보다 구체적인 논의가확산되고 활발한 교류를 통해 분야 간 시너지효과가 창출되길 기대한다. 그리고 이러한 노력들은 로봇의 상용화를 앞당기는데도 기여할 수 있을 것으로 판단된다.


Nowadays robot’s roles and range of application are expanding in human being’s life from a domestic cleaning robot to a mars probing robot. The government expects robot industry to achieve potentiality and ripple effect. Therefore they enforce various policies which support robot industry. The field of robot needs convergence and co-work among robotics and related fields. Though convergence and co-work are recommended, it couldn’t be actualized without discussion on practical methodology. This paper is to promote co-works between design and robotics. As this intention it investigates design fields which is highly related with robots and takes SONY® AIBO© as a case study. Furthermore, it suggests that robotics associates to construct interfaces and scenarios for recommend of lifestyle, to produce contents for personalization, and to design customer oriented robot with design fields. This paper is looking forward to extend discussion of practical methodology for co-work and to achieve synergy effect through energetic association between design and robotics. Furthermore, these efforts could advance robot's commercial use.