초록 close

소셜 티비는 TV2.0과 TV 콘텐츠에 관련이 있는 정보습득 및 TV 시청중에 일어나는 상호 작용 또는 커뮤니케이션을 지원하는 기술이다. 소셜 티비는 현재 북미와유럽에서 EuroITV, UXTV 컨퍼런스를 통해 활발히 연구되고 있다. 그러나 아직 소셜 티비는 컨셉 디자인과랩 테스트를 통해 미시적으로 연구되고 있는 실정이다. 이에 소셜 티비 환경에 적합한 퀴즈 프로그램 서비스와디자인을 제안하였다. 퀴즈 프로그램을 시청하는 20~40대 8명을 대상으로 인터뷰를 실시하였으며, 인터뷰의 결과를 토대로 서비스의 기능을 도출하고 페르소나를 개발하였다. 인터뷰의 결과와 페르소나를 토대로 하여 퀴즈 프로그램 서비스, 인터랙션, 그래픽 디자인을 다음과같이 제안하였다. 시청자가 퀴즈 프로그램을 원격지에있는 사람과 동시에 볼 수 있게 하고, 채팅기능을 지원하여 대화를 가능하게 한다. 퀴즈 프로그램 인터랙션 디자인은 TV의 입력장치인 리모콘의 PUI를 제안하였으며,플로우차트를 디자인하였다. 퀴즈 프로그램의 그래픽 디자인은 문헌연구에 토대하여 썸네일스케치를 하고 점검과정을 거쳐 디자인을 전개하였다. 또한 레이아웃, 타이포그래피, 글자크기, 오브젝트에 대해서도 고려하여 설계하였다. 본 연구의 한계는 프로토타입을 통한 만족도조사를 진행하지 못하였다는 점, 거실에서 사용하는 TV 에만 국한되어 있다는 점이다. 본 연구에서는 두 명의퍼소나로 제한적으로 전개하였으나, 향후 연구에서는 여러 사람이 적용할 수 있는 서비스로 확대할 수 있을 것이다. 소셜 티비에서의 장르는 퀴즈 프로그램뿐만 아니라 인터랙티브 드라마나, 재판, 스포츠, 오락프로그램 등으로 확장할 수 있다. 국내에서도 소셜 티비에 대한 연구와 사업화가 활발해지기를 기대한다.


Social TV is an advanced technology that supports acquirement of information regarding TV 2.0 & TV contents and interaction & communication in the context of watching TV. Though it is an active area of research and development by EuroITV conference in Europe and UXTV conference in North America, it has been still studied microscopically only by means of conceptual designs and lab tests. Accordingly, we studied a quiz program service and design that would be suitable for Social TV. We interviewed 8 people aged from twenties to forties who watch quiz programs, and developed the functions of this service and Persona. Based on this interview and Persona, we suggest quiz program service, interaction, and graphic design as following. The viewers can watch the quiz program service together with a person in a distant place, and they can have a conversation by means of text chat function. We provided PUI of remote control as input device for TV and a flow chart for this purpose. We also developed the graphic design of quiz program through thumbnail sketch based on literary researches. Furthermore,we considered and designed layout, typography,font size and objects which are suitable for the graphic design. The limitations of this research are that we didn’t conduct satisfaction survey by using prototype, and we considered only TVs in living rooms. We also researched the design based on interactions between two people, but it will be able to be developed for more than two people in the future. As the genre of Social TV can be extended to interactive drama, trials, sports, entertainment and etc., not limited only to quiz program, we expect the acceleration of related research and commercialization of Social TV in the near future.