초록 close

미디어의 발달은 책, 신문 등의 아날로그 기반에서 보고듣는 것 중심의 라디오, TV로 발전 하였으며, 컴퓨터의등장으로 기존의 아날로그 콘텐츠들이 디지털기반의 멀티미디어 환경에 맞게 제작되면서 멀티미디어의 대중화로 이어졌다. 이에 사용자들은 일방적으로 보고 듣는 것을 뛰어넘어 콘텐츠에 직접 참여하기를 원한다. 이러한사용자의 요구가 증가함에 따라 본 논문에서는 사용자와 애니메이션 콘텐츠가 상호작용할 수 있는 한 방법에대한 연구를 진행한다. 애니메이션 콘텐츠에서 사용자와캐릭터가 상호작용할 수 있는 기회를 각 장면마다 삽입하고 사용자의 문장구성요소 입력의 조합으로 그에 상응하는 캐릭터의 애니메이션을 보여줄 수 있는 상호작용 애니메이션 콘텐츠방식을 제안하고 그 프로토타입을구현하여 설명한다.


Media have been developed from the analog-based media such as books and newspapers to watching and listening-centered radio and TV, and computers make existing analog contents manufactured according to the digital-based multimedia environment so it develops popularization of multimedia. Therefore, users want to participate in contents in person not only watching and listening. With growing users’ demand, this study aims to conduct a study on methods to interact with users and animation contents. It inserts the opportunity that users interact with characters in animation contents to each scene, propose interactive animation contents methods to show characters’animation accordingly by combination of users’sentence constituent input, and implement and explain its prototype.