초록 close

최근 기업을 둘러싼 내·외부 환경 변화로 인해 창의성을기반으로 한 1인 기업이 증가하고 있으며 미래경제의핵심 주체로 떠오르고 있다. 특히 상상력과 창의력을 바탕으로 하는 만화·애니메이션·게임·디지털 영상·지식정보등 콘텐츠는 소자본, 무점포 창업, 독립적 업무 특성의1인 창조기업에 최적이다. 1인 기업은 ‘1인이 매우 다양한 분야에서 자신의 핵심역량에 집중하면서 능동적이고독립적으로 수익창출을 추구하는 기업’으로, 1인 창조기업은 ‘창의적인 아이디어,기술․전문지식 등을 가진 자가운영하는 1인 중심기업’으로 정의할 수 있다. 디지털콘텐츠 분야 1인 창조기업의 유형은 콘텐츠 활용 방법에따라 크게 콘텐츠 생산형과 마케팅 도구형으로 구분된다. 콘텐츠 생산형은 디지털콘텐츠를 생산하여 그 자체를 수익화하는 형태로, 이는 콘텐츠 유형에 따라 엔터테인먼트형, 지식․정보형, 소프트웨어형으로 구분되고 마케팅 도구형은 디지털콘텐츠를 생산하기도 하지만 그 자체가 수익이 되지는 않고 이를 입소문 등 마케팅의 수단으로 활용하는 유형으로, 이는 활용 방식에 따라 블로그형, UCC형, 쇼핑(상품판매)형으로 구분된다. 디지털콘텐츠 분야 1인 창조기업의 유형 분석을 토대로 디지털 콘텐츠 분야 1인 창조기업의 성공전략을 도출하면크게 개인의 브랜드화, 수익모델 다양화, 다양한 휴먼& 정보 네트워크 구축 및 활용, 적극적인 아웃소싱 활용, 확고한 기업가 정신, 유연하고 통합적인 사고능력으로 요약할 수 있다.


1 man business has been increasing and appearing as the crucial subject of future economy due to the internal and external environment change which surrounds the enterprises recently. Especially,Content such as cartoon, animation, game, digital moving picture, knowledge and information is optimal for 1 man business which has traits of small capital, starting business without office,independent affairs. 1 man business can be defined as 'an enterprise which is focusing on its own critical capacities in various area and pursues the creation of revenue actively and independently', and 1 man creative business can be defined as '1 man centered enterprise which a person with creative idea, technology, and professional knowledge operates'. The types of 1 man creative business in digital content area can be divided into 'Content Creation Type' and 'Marketing Tool Type'. Content Creation Type is the business which creates digital content and utilizes it for the creation of revenue and can be divided into Entertainment type,Knowledge·Information type and Software type according to its content type. Marketing Tool Type is the business which creates digital content but doesn't utilize it for the creation of revenue and utilizes it as a method of marketing like Word of Mouth and can be divided into Blog type, UCC type and Shopping(Product Sales) type according to utilization type. Finally, Based on the analysis on the types of 1 man creative business in digital content area, the success strategies of 1 man creative business in digital content area which this study has drawn can be summarized as such :Establishing individual Brand, Securing various revenue model, Establishing and utilizing various human and information network, Adopting outsourcing positively, Grasping entrepreneurship firmly, and Keeping flexible and combined thinking capacity.