초록 close

최근에 들어 웹사이트의 ‘재미’감성이 주목받고 있다. 전자상거래, 교육, 레저 등 다양한 주제의 웹사이트에서재미는 중요한 요소로 사용자와 디자이너들에게 인식되고 있다. 본격적인 영화 홍보 웹사이트가 제작되기 시작한 것은 1999년의 Blair Witch Project 이후라고 볼 수있다. 영화 홍보 웹사이트에서는 ‘재미’감성 디자인이 더욱 중요해지고 있다. 이 연구에서는 15개의 최근 영화홍보 웹사이트를 선정하여 ‘재미’ 감성을 디자인 하는방법에 대해 알아보고자 하였다. 우선적으로 15개 웹사이트에서 공통적으로 사용되고 있는 디자인 요소 10가지(레이아웃, 모션그래픽, 사운드, 인터랙션, 이벤트, 게시판, 영화이야기, 배우와 스텝, 다운로드, 네비게이션)를 선정하고 실험참가자들에게 15개의 웹사이트에서의각 디자인요소의 재미 정도를 평가하게 하였다. 그런 뒤웹사이트의 전체의 ‘재미’ 감성 수준을 다시 평가하였다. 그 결과 영화 홍보 웹사이트의 ‘재미’ 감성을 높이기 위해서 디자이너는 영화이야기, 모션그래픽, 네비게이션,배우와 스텝 이야기 등의 요소를 우선적으로 재미있게디자인하여야 함을 알 수 있었다.


'Fun' emotion is believed very significant design factor for web sites. Users and designers consider 'fun' is important for various web sites such as e-business, education, and leisure web sites. After Blair Witch Project in 1999, movie publicizing web sites became essential media in movie industry. 'Fun'emotion is even more important for movie publicizing web sites. In this study, 15 movie publicizing web sites were selected and examined to find a method designing 'fun' emotion on web sites. First of all, 10 design elements commonly used on the 15 movie publicizing web sites were chosen:layout, motion graphic, sound, interaction, event,board, movie story, actor(ess) and staff, download,navigation. The degree of 'fun' of 10 factors were evaluated by participants and the overall 'fun' was then examined. Conclusionally we found that designers should focus on movie story, motion graphic, navigation, actor(ess) and staff to design the 'fun' emotion on movie publicizing web sites.