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이 글의 목적은 영국의 2001년 ONC 방법론의 핵심을 소개하고, 2011년 센서스에서 ONC 계속사업의 성격을 검토하는 것이다. 먼저, ONC 방법론의 주요단계를 (1) 센서스 범위조사 (2) 매칭작업 (3) 추정작업 (4) 보정작업 (5) 품질확인작업 등 다섯 단계로 나누어 설명한다. 제1 단계의 센서스 범위조사에서는 추정지역, 표본지역, 집계난이도 지표, 표본규모, 조사방법론을 기술하고, 제2 단계의 매칭작업에서는 정밀매칭, 확률매칭, 수동해법, 수동매칭의 절차를 언급한다, 제3 단계의 추정작업에서는 이원시스템 추정법, 추정지역의 추정, 소지역 추정에 대하여 논의하고, 보정작업에서는 추정작업의 결과를 바탕으로 센서스 본조사의 데이터베이스를 보정하는 절차를 설명한다. 최종적으로, 품질확인작업에서는 품질확인의 절차와 가정실패에 따른 비상대응전략에 대하여 기술한다. 다음은 영국의 2011년 센서스에서 계속사업으로 추진되는 ONC 프로젝트에서 품질확인작업을 위한 추가자료의 발굴과 과다집계의 문제가 새로운 혁신의 영역에 포함되고 있음을 주목한다. 이 글은 영국의 2011년 센서스와 관련하여 ONC 방법론의 실천과 관리를 통하여 획득할 수 있는 교훈은 물론 새로운 대안적 센서스를 실시하기 위한 향후연구의 방향을 제시하는데 도움을 줄 것이다.


The main purpose of this paper is to introduce the core elements of methodology used by the 2001 One Number Census (ONC) project and examines its follow-up plans for the 2011 census of the United Kingdom. This paper provides explanations on the five major steps of the 2001 ONC project: 1) design of Census Coverage Survey (CCS); 2) matching; 3) estimation; 4) imputation; and 5) quality assurance. The paper also examines methodological innovations and options for the continuation of an ONC project, such as use of new data sources for quality assurance and the strategy for correcting for over-enumeration in the 2011 census operation. In relation to the 2011 census plan, this paper attempts to provide the direction of future research which aims at the planning of a new alternative census as well as presenting valuable lessons obtained from the British practice.


The main purpose of this paper is to introduce the core elements of methodology used by the 2001 One Number Census (ONC) project and examines its follow-up plans for the 2011 census of the United Kingdom. This paper provides explanations on the five major steps of the 2001 ONC project: 1) design of Census Coverage Survey (CCS); 2) matching; 3) estimation; 4) imputation; and 5) quality assurance. The paper also examines methodological innovations and options for the continuation of an ONC project, such as use of new data sources for quality assurance and the strategy for correcting for over-enumeration in the 2011 census operation. In relation to the 2011 census plan, this paper attempts to provide the direction of future research which aims at the planning of a new alternative census as well as presenting valuable lessons obtained from the British practice.