초록 close

이 연구는 초등 특수학급 수업 현상에 대한 해석을 통해 구성주의 인식 기반에 편향된 교육행위를 반성하고 중도‧중복장애 학생 교수-학습을 위한 대안적 패러다임을 모색하고자 시도한 연구이다. 중도‧중복장애 학생의 학습과 관련된 한 범례에서 구성주의 인식에 편향한 교사의 교육활동은 중도중복장애 학생과의 수업에서 대화와 인지적 방식의 반응만을 포착하고자 했으며, 그로 인해 중도‧중복장애 학생과의 교육 현상에 주관적 전반성적 의미를 부여하기 어려웠다. 중도‧중복장애 학생의 학습에 대한 인식 지평을 확대하기 위해서는 그들의 학습 가능성을 새롭게 바라보는 시각과 함께 의사소통의 개념을 비언어적 의사소통까지 확장하는 일이 요구된다. 대안적 패러다임으로 소개한 마스켈라인의 의사소통적 상호주관성은 ‘사이’의 공간에서 교사-학습자간의 의사소통에 천착함으로써“함께 있음”의 개념을 통하여 중도‧중복장애 학생의 학습자 주체성을 담보하고 교육현상을 포착할 수 있는 근거가 된다.


This study examined the special educational application of epistemology of constructivism with reconsideration about special class situation in elementary school, and suggested alternative paradigm for severe disabilities students' instruction-learning. The constructive epistemology in class situation and the application of teaching-learning principle were as follows: the teacher with a constructive epistemology knows that the world is constructed differently by learners based on their interpretations of experiences in the world, and helps the learners with a process of constructing the world. A teacher with a constructive epistemology considers texts as instruments for realizing educational intrinsic value and tries to relates learners with helper and colleague of learning. In the episode related with learning of a learner with severe disabilities, teacher made one participate in the class for a moment. But teacher with constructive epistemology can grasp a conversation and the cognitive response of learners, so he/she cannot give a meaning to educational condition. In order to understand and extend learning of learners with severe disabilities , it is required that the concept of communications can extend to unverbal communication with recognizing possibilities of learners with severe disabilities' learning. Masschelein's communicational inter-subjectivity introduced as alternative paradigm will be a base which can secure the learner's autonomy and seize the phenomena of education through the concept of "being-together-ness" by scrutinizing the communication between the teacher and the learner in the field amidst.