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이 연구에서 우리는 중등 교육 과정 내의 어휘 교육을 위하여 전자사전의 다양한 활용 방안을 모색하였다. 현재 문법 교육 내의 어휘 교육은 한국어 어휘 전반에 걸친 이론적 접근으로 이루어져 있다. 학습자의 기초 학습 대상으로 ‘어휘’가 중요하지만, 국어과 교육 과정 내에서 어휘 교육을 위한 교과 구성이나 언어 자료는 총체적ㆍ실용적으로 접근되지 못하였다. 따라서 우리의 연구에서는 학습자의 인지적 능력의 향상을 꾀할 수 있는 어휘 교육 방안과 어휘 교육의 자료로서 사전의 중요성에 주목하였다. 어휘 지식을 형태, 통사, 의미, 담화ㆍ화용의 네 가지 층위로 나누어 접근하고 각 층위를 통합할 수 있는 어휘 교수ㆍ학습 방안을 제공하였다. 우리의 논의를 위해 시디롬 형태의 전자사전으로서 《표준국어대사전》을 기반으로 하여 다양한 사전적 정보를 살폈다. 전자 사전을 이용한 어휘 교수ㆍ학습은 국어 어휘의 총체적인 모습을 입체적으로 인지할 수 있게 하고 다양한 방식으로 활용이 가능하며 교육 과정 내에서의 물리적 한계를 극복할 수 있는 실용적 방안이다.


This study explored a number of ways to utilize electronic dictionary as a tool for lexis teaching within the Korean language curriculum in secondary education. Presently, lexis teaching, as a part of grammar teaching, mainly involves theoretical approaches to the general lexis of the Korean language. Despite the importance of 'lexis'as one of the basic elements to be learned by the learner, the Korean language curriculum has so far lacked a comprehensive and practical approach to curriculum design and corpus data for lexis teaching. This study, therefore, focused on the methods of lexis teaching that can help raise the learner's cognitive capacity, and the importance of dictionary as a database for lexis teaching. Our approach divided lexical knowledge into four different levels: morphology, syntax, semanticsand discourse/pragmatics, and proposed a method of lexis teaching and learning which can accommodate all four levels. For the purpose of this study, we used the electronic Standard Korean Dictionary in a CD-ROM format to observe a variety of dictionary information. The method of teaching and learning lexis based on electronic dictionary enables stereoscopic and comprehensive understanding of the Korean lexis, and is a practical method that can be utilized in various ways and overcome the physical limitations of the curriculum.