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교통시설의 수요예측 정확도가 낮다는 지적이 지속적으로 제기되고 있다. 철도사업의 경우 막대한 재원과 오랜 기간이 소요되므로 정확한 수요예측이 요구된다. 현재 국내 철도사업의 수요예측 정확도는 낮은 수준으로 알려져 있으나, 이에 대한 연구는 부족한 실정이다. 이러한 배경하에 본 연구에서는 국내 철도사업을 대상으로 수요예측이 얼마나 정확히 수행되었는 지를 분석하고, 철도사업 특성을 구분하여 수요예측의 정확도와의 관계를 살펴보았다. 또한 특성에 따라 철도사업과 도로사업의 수요예측 정확도를 비교하였다. 이를 통해 국내 철도사업의 특성별 수요예측 정확도 수준을 파악하고, 철도사업 수요예측의 정확도가 낮은 원인 파악 및 향후 개선되어야 할 방향을 제시하였다. 철도유형별 정확도를 분석한 결과, 위험도가 -61~-94%로 대부분 낮은 정확도를 보였다. 지역적으로는 수도권에 비해 비수도권의 정확도가 낮으며, 건설기간이 짧을수록, 운행기간이 길수록 정확도가 높은 것으로 나타났다. 또한 역별 평균 실측 수요량이 커 많은 이용자가 있는 경우 정확도가 높아지는 것으로 나타났다. 철도사업과 도로사업의 수요예측 정확도를 비교한 결과 도로에 비해 철도사업의 수요예측 정확도가 낮은 것으로 나타났다. 이와 같은 결과를 바탕으로 철도사업 수요예측 정확도 향상 방안을 제시하였다.


Recently, there has been constant criticism over the low accuracy of demand forecast in several transportation facilities. Accurate estimation is needed especially in the rail project because it requires copious money and time. However, less researches have been made on the rail project than on the road project in Korea. The aim of this study is to analyse accuracy of demand forecast of rail project in Korea. After calculating accuracy of 19 rail projects, accuracy of demand forecast by 5 characteristics of rail project was analyzed. Moreover, accuracy of demand forecast in the rail project and the road project was compared by characteristics. With the results from above, several suggestions were made to improve accuracy of demand forecast of rail project in Korea. Accuracy of demand forecast of rail project in korea is very low, alike that in oversea countries. The range is from -61% to -94%. Seoul metropolitan area shows higher forecast accuracy than non-metropolitan areas. The accuracy is higher when shorter the construction period, and longer the operation time. The fact that accuracy of rail projects is low than that of road projects is also shown in the studies of abroad. For it is really difficult to get detailed data about accuracy of demand forecast of rail project, it is needed to collect and maintain detailed data of rail projects.