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이 연구의 목적은 대학 교양교육과정 개선 사업의 핵심 교과로 인정받고 있는 ‘글쓰기’ 교과 운영에서 중시하는 피드백의 특성과 방법 등을 종합적으로 검토하는 데 있다. 이 연구는 질적 연구 방법에 속하는 ‘표적 집단 심층 좌담회’와 ‘수업 관찰’을 활용하여, ‘글쓰기’ 교과 운영에 실제로 활용 가능한 피드백 방법을 조사하여 분류하였다. 피드백의 개념, 구성 요인, 유형에 관한 검토 결과, 피드백의 개념은 학문 영역에 따라 달리 규정되며, 피드백의 본질적 특성은 피드백을 받는 개인의 성격, 메시지의 특성, 피드백을 주는 사람의 특성에 따라 다를 수 있다. 피드백 구성 요인으로는 피드백의 출처, 기능, 인지 등을 구분하여 논의했다. 피드백 유형은 피드백 성격, 영역, 차원, 주체로 구분했다. 마지막으로, ‘글쓰기’ 교과에서 활용 가능한 피드백 방법으로는 교수 피드백과 동료 피드백으로 구분하여 제시했다. 이 연구는 피드백의 구성 요인을 더 명확하게 밝히고, 수업 상황에 실제 활용 가능한 방법을 제시했다는 점에서 피드백 관련 지식과 기술에 대한 이해 및 활용의 폭을 넓히는 기회를 제공하고 있다.


This study aims at comprehensively reviewing the characteristics and methods of feedback, which is highly valued in 'academic writing classes' as one of the core courses accelerating innovation in general education curriculum at major universities in South Korea. Employing 'focus group interviews' and 'class observations', the study identified and classified feedback methods available in academic writing classes. The study revealed that the concepts of feedback may be defined differently within academic disciplines and the essential characteristics of feedback may differ depending on the features of the person receiving feedback, the features embedded in the message, and the features of the person giving feedback. Also, the components of feedback, including sources, functions, and perceptions were discussed. The feedback styles were divided into four categories considering the style’s character, area, dimensions, and actors. The study further suggested two types of feedback, faculty feedback and peer feedback, which are available in academic writing classes. This research could contribute to understanding the knowledge and skills necessary for feedback by clarifying the major components of feedback and by suggesting practical methods of feedback available to academic writing classes.