초록 close

기존 교통시설 투자평가지침에서 제시하고 있는 전국 단위 지역 간 여객 수단선택모형은 고속철도와 일반철도를 분리하지 않거나, 항공수단을 고려하지 않아 고속철도 수요추정에 한계가 있었다. 이에 본 연구에서는 고속철도 개통 이후 변화된 지역 간 통행행태를 반영하면서 동시에 고속철도와 일반철도를 별개의 수단으로 분리하고, 항공을 함께 고려한 지역 간 여객 수단선택모형을 구축하였다. 다항로짓모형을 모형의 기본구조로 하여 통행자 속성변수 포함 여부에 따라 두 가지 모형의 모수추정결과를 제시하였는데, 적합도 통계량 측면에서는 통행자 속성변수를 포함한 모형이 더 설명력이 높았으나 향후 실제 과업에서의 적용을 위해 통행자 속성변수를 제외한 모형을 함께 제시하였다. 통행자 속성변수를 포함한 모형의 경우 우도비는 0.4454 수준으로 나타났으며, 설명변수 모두 직관과 위배되지 않는 부호를 가지고, 대안특성상수를 제외하면 모두 유의수준 10% 이상에서 통계적으로 유의한 것으로 분석되었다. 모수추정치로 도출한 시간가치나 차내시간 대비 접근시간의 가중치는 기존 연구에서 제시된 바와 크게 차이나지 않는 것으로 나타났다. 또한 고속철도에 대한 진술선호자료에 의하여 모형을 구축한 결과와 비교할 때에 상대적으로 접근시간의 중요성이 높아졌음을 알 수 있었다. 즉, 접근시간을 분리하지 않고 차내시간과 동일하게 처리하는 기존의 지역 간 수단선택모형을 적용하는 경우 철도역의 접근성에 따른 철도수요의 영향을 과소평가할 수 있음을 보여주었다. 이에 따라 향후 철도사업의 수요분석 및 타당성 조사에 있어서 본 연구에서 제시한 지역 간 수단선택모형을 적용함에 따라 철도수요 분석에 있어서 정확도와 객관성을 높일 수 있을 것으로 기대된다.


The existing intercity passenger travel mode choice model in the manual of the (pre-) feasibility test cannot analyze the high-speed rail demand in the stage of mode choice considering the relationship between high-speed rail and conventional rail, and high-speed rail and air. It can make an error in the estimation of high-speed rail demand because of frequent transfer between high-speed rail and conventional rail, and ignoring the relationship between high-speed rail and air. The aim of this research is to develop an intercity passenger travel choice model considering high-speed rail, conventional rail, and air simultaneously using the revealed preference data that are surveyed after the commercial service of high-speed rail. The final model that includes socio-economic variables shows the expected negative effects of travel time and cost. Also, the monetary values of travel time calculated in this model are consistent with the previous researches. There is an improvement of data-fit-statistics when one considered separately access/egress travel time and in-vehicle travel time. The weight of access/egress travel time relative to the in-vehicle time is about 1.9-3.9. If we use the model using total travel time in the feasibility test, it can make underestimate the effects of accessibility of high-speed rail station. The results of this research confirm the need to separately consider the access/egress travel time from total travel time, and the high-speed rail alternative from conventional rail alternative.