초록 close

Air transportation is crucial to the viability of the global economy. With a large population and robust economic growth, Asia is expected to enjoy a new dawn of air transport market and be one of the largest passenger market in the world. Economists generally agree that trade barriers are not beneficial and generate economic inefficiency. Organizations such as OECD, APEC, and ASEAN have set policies to encourage the spread of liberalization within their member countries. However while some of the individual goals of APEC and ASEAN, such as expansion of some bilateral agreements, have been achieved the widespread ambition of open-skies and full liberalization have yet to be realized. This paper offers a glimpse in how the air transport liberalization has evolved by efforts of international institution and at the same time the reason for their failures.


항공교통은 전 세계 경제의 지속 발전에 있어 매우 중요하다. 인구 규모와 탄탄한 경제성장으로 아시아는 항공교통시장에서 새로운 여명을 향유할 것이며, 아울러 전 세계 여객항공시장에서 가장 규모가 큰 시장의 하나가 될 것으로 기대된다. 경제학자들은 일반적으로 무역장벽이 유익하지 못하며, 경제적 비효율성을 발생시키는 것에 동의한다. OECD, APEC, ASEAN 등 국제기구들은 회원국 간에 자유화 확산을 촉구하는 정책을 수립하여왔다. 하지만 APEC, ASEAN 등은 부분 쌍무협정의 확대와 같은 특정 목적은 이룬 반면, 아직 공역자유화의 폭넓은 확산과 완전 자유화는 실현하지 못한 실정이다. 이 논문은 항공교통 자유화가 국제기구에 의해 어떻게 실현되었고, 그 실패 원인은 무엇인지를 제시하고 있다.