초록 close

교통혼잡비용은 교통혼잡으로 인한 개인 및 사회적 손실의 규모를 파악함으로써 교통혼잡이 국가경제에 미치는 영향을 가늠케 하는 근거 자료로 사용되고 있으며, 또한 교통정책 입안자가 효율적인 교통정책을 수립․평가하는데 있어 유용한 근거 자료로 활용되고 있다. 그만큼 교통혼잡비용의 정확한 추정은 중요하다고 할 수 있는데, 기존의 추정방법론은 이용 가능한 데이터가 극히 제한적이었던 시기에 정립된 것으로 불합리한 면들이 다소 존재하여 그 개선이 필요한 상황이다. 본 연구에서는 기존 방법의 개선을 통해 보다 신뢰성 있고 객관적인 교통혼잡비용을 추정하기 위한 새로운 방법을 개발하였고, 개선된 방법으로 2005년도 교통혼잡비용을 재추정하여 기존 방법과의 비교․분석을 통한 새로운 방법의 적용 가능성을 검증하였다. 검증 결과 본 연구에서 개발한 방법론을 사용하는데 문제가 없는 것으로 판단되며, 앞으로는 새롭게 개선된 방법에 의해 교통혼잡비용을 추정함으로써, 교통혼잡비용이 교통혼잡을 완화하기 위한 정책대안 수립, 교통시설 투자의 타당성 및 투자재원의 효율적 배분 등의 판단에 보다 객관적이고 현실적인 기초자료로써 활용될 수 있기를 기대한다.


Traffic congestion cost is one of important information for decision-making processes regarding transportation policy and studies related to validity of highway investments. Under this consideration, it is significantly important to estimate more reasonable traffic congestion costs. Because the current estimation method of traffic congestion costs was developed based on limited data available 10 years ago, the method should be improved to reflect current traffic flow conditions and to use more applicable information. In this study, the method was improved taking into consideration the changed traffic flow condition and variety of input data to be used. Also traffic congestion costs in 2005 were estimated using the improved method and compared with those estimated using the current method. Through this study, there are several improvements for estimating traffic congestion cost, and more reasonable traffic congestion costs could be estimated. The more reasonable traffic congestion costs enable to conduct more reasonable decision-making processes regarding transportation policy and studies related to validity of highway investments.