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본 연구는 신입사원 조직사회화를 상징적 상호작용이론을 통해 조망하였다. 상징적 상호작용이론은 개인이 사회에 사회화되어가는 과정을 사회적 행동주의, 역할담당, 자아개념 등을 통해 설명한 사회심리학 분야의 이론이다. 본 연구에서는 이 이론의 주요 개념들을 기업 경영의 신입사원 조직사회화에 적용하여 신입사원이 조직에 적응하는 과정과 핵심적인 요소들을 사회심리적 관점에서 논의하였다. 상징적 상호작용이론에 기초한 신입사원 조직사회화에 대한 논의 결과로 첫째, 신입사원 자아개념은 ‘출연-놀이-게임-일반화된 타자 단계’로 발전하며, 자아개념이 발전하면서 신규직원은 조직에서 자신이 어떤 역할을 수행해야 하는지를 깨닫는다는 것이다. 둘째, 신입사원의 자아개념의 발전 정도에 따라 신입직원이 조직과 하나가 되는 개인-조직 통합의 역할정체성 수준도 달라지며, 그 결과 신입사원의 조직동일시를 비롯해 조직몰입, 조직애착심, 초역할행동, 조직시민행동 등의 긍정적인 조직유효성을 유도한다는 것이다. 셋째, 조직사회화는 일종의 조직문화를 학습하는 과정인데 이는 곧 사회성원이 사회적 객관성을 습득하는 것과 같기에 건전한 조직문화 구현이 필요하다는 것이다. 마지막으로 신입 직원과 기존 내부 구성원 사이의 공식적 및 비공식적 교류를 통해 신입사원이 조직의 사회적 객관성을 보다 빨리 습득할 수 있게 할 수 있다는 점이다. 결론에서는 본 연구의 시사점과 한계점에 대해서 토론하였다.


This study has discussed newcomer’s organizational socialization based on symbolic interactionism. Symbolic interactionism is theory that explains the socialization process of individuals through the concepts - as social behaviorism, role taking, self concept - in the social psychology. The purpose of this paper was to identify how to socialize newcomers in terms of symbolic interactionism. Thus this paper has applied the three concepts into human resource management in the business field. As a result, this paper has found four managerial implications in the newcomer’s socialization. First, newcomers develop their socialization process according to three stage - ‘play-game-generalized others’ - after entering the firm. And newcomers know their roles, for examples, what they have to do in their organization. Second, newcomers have role identity with self concept working in their organization. Especially their role identity toward the organization has positive impact on organizational effectiveness like organizational identity, attachment, extra role behavior, organizational citizenship behavior. Third, this paper stressed the organizational culture as social objectiveness as mentioned Mead, because newcomers learn practices, norms, procedures as organizational culture. Four, this paper proposed the importance of official and private interaction between newcomers and inner employees, because newcomers can acknowledge organizational reality as social objectiveness. In conclusion, this study has discussed implication and limitations.