초록 close

Stateless computing[1,2]은 컴퓨팅 환경의 이동성을 용이하게 지원하는 기술로써, 여러 사용자들이 컴퓨팅 자원을 공유하는 환경에서 각 사용자 별 보안성을 확보하는 주요 기술로 자리잡고 있다. 또한 최근 가상화 기술의 확산 및 cloud computing의 발전에 따라, 사용자가 사용하는 설정과 데이터들(state)을 원격의 서버등과 같은 임의의 저장장치에 저장 후, 향후 어떠한 환경에서든 저장된 내용을 복원하여 사용자의 computing 환경을 이어가는 개념을 지원하기 위한 핵심적인 요소이다. 본 논문에서 제안하는 uPC player는 사용자에게 Windows 운영체제 환경에서의 Stateless computing 실행환경을 지원하는 기술로써, uPC player는 OS 기반 가상화 모듈인 uPC[3,4]를 기반으로 사용자에게 Windows 운영체제 컴퓨팅 환경을 지원한다. 본 논문에서는 Stateless computing 실행환경을 지원하기 위해 uPC player를 어떻게 설계하고 구현하였는지 설명한다. uPC player는 Windows desktop 환경과 연동하여 호스트 시스템의 실행환경과 uPC 가상 실행환경을 자유롭게 이동 가능하며, OS 기반 가상화 모듈에 기반함으로써 uPC player를 이용한 사용자 실행환경을 지원하는데 소요되는 시간이 약 1초 정도이다.


Stateless computing supports a mobility of computing environment easily. It is becoming a major technology for securing personal user’s information on shared computing environment. With the advance of virtualization technology and cloud computing, stateless computing is an essential part of personal computing environment connectivity (user’s setting and data is stored in remote server or some storage, and it can be restored at any computing environment)In this paper, we propose uPC player that supports stateless computing execution environment on Windows. uPC player provides Windows operating system to user by using an uPC OS virtualization module. In this paper, we leverage how uPC player is designed and implemented for supporting a stateless computing execution environment. uPC player provides a desktop switch between host-system execution environment and uPC virtual execution environment. And it needs just one second for loading uPC virtual execution environment by using OS virtualization-based technique.