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인문학의 위기에 처한 이 시대에서 고전 드라마를 어떻게 접근하게 할 것인가? 영화와 뮤지컬에 의해 연극이 밀려나고 있는 이 시대는 또한 연극의 위기 시대인가? 이 시대의 젊은 세대들과 관객과 고전드라마의 접합점은 과연 찾아질 수 있을 것이며, 어디에서 찾아질 수 있을 것인가? 그 해답은 오히려 연극의 기원을 주목함으로써 찾아질 수 있을 것이다. 고대그리스에서, 연극은 생명력을 표방하는 디오뉘소스신를 기리는 예배의식의 하나라고 할 수 있는 디쓰람에서 출발하고 있다. 디오뉘소스를 찬양하는 아테네의 거대한 도시 축제였던 “씨티 디오뉘시아”(디오뉘소스 축제)는 그리스 비극을 탄생시켰다. 제의적인 양상은 현대 서구무대가 특징적으로 보여주는 흥미로운 양상들의 하나로서, 연극의 기원에로의 환원을 보여주고 있다. 오늘날 대도시들은 앞 다투어 공연예술들의 거대한 무대들을 제공한다. 이는 연극이 발생했던 아테나의 도시축제와 공통된 양상들을 보여주고 있다. 그리스인들은 기본적으로 구전 문화권을 보여주고 있고, 그들은 읽기 보다는 듣고 구경했다. 연극은 고대 그리스의 디오뉘소스 축제라는 그 출생의 자리가 말해 주듯, 글로 씌여진 문학 텍스트의 선재적인 것이었다. 오늘의 교육현장에서의 드라마의 도입이 활발히 시도되고 있다. 지식과 즐거움을 얻기 위해서, 책을 읽는 대신, “듣고 구경하는” 오늘날의 영상세대와 인터넷 세대들에게 있어서, 고전 드라마 텍스트의 무대화하기 작업은 특히 드라마 교실이라는 학습현장에서 실로 효과적이고 의미 깊은 교육방안의 하나라 하겠다. 또한 자아를 비워내고, 극 세계에 속한 인물들의 하나가 되어보기의 과정은, 세익스피어가 그의 극들의 핵심적인 은유를 통해 거듭 거듭 강조해 주듯이, 연극과 인생의 핵심적인 본질--인생의 연극적 속성과 연극의 인생과의 유사성이라는--에 인도해 주는 지름길이기도 하다.


Is it possible to make Classical Drama accessible to today’s audience? Have we arrived at a time when a declining dramatic stage is being replaced by the film and the musical? What methods are available to us as we try to teach Classical Drama successfully? The humanities are in crisis. We find the answer in the origin of drama. In ancient Greece, the drama was derived from the dithyramb, a sort of worship dedicated to Dionysos, a life force represented as the god of wine and fertility. ‘City Dionysia’, the great Athenian civic festival held in Athens honoring Dionysus was the occasion of the annual tragedy contest, and the most widely accepted theory about the birth of tragedy holds that Dionysian worship ritual resulted in the birth of tragedy. The emergence of ritual drama proves one of the interesting features of the modern Western stage, a return to the origin of drama. Nowadays big cities compete in providing huge stages for the performing arts, and they offer the sort of civic festivals once seen in Athens when drama began. Today’s students are constantly being bombarded with information. They have too many choices. In the age of the Internet, the young tend to watch and listen rather than read. The Greeks, who had basically an oral, pre-literacy culture, also listened and watched, rather than read. The theater came before written literature. Today, the performance of Classical Drama is particularly meaningful for the drama classroom. "Play’s the thing(Hamlet 3.1. 557)." Having students perform a drama will prove to be one of the most successful teaching methods. It will add an active, personal dimension to the cerebral approach of reading the text, then reading secondary literature, then analyzing the various elements of the play. Acting the play out means allowing the students to find and experience the dramatic qualities in their own lives. This is the theatricality of life and the life-like qualities of the theatre, as Shakespeare frequently reminded us through metaphor.