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본 연구는 자연적 중재의 하나인 중심축반응훈련을 자폐 범주성 장애 아동을 대상으로 적용한 국내외 중재연구를 분석하여 중심축반응훈련 중재 연구의 방향을 제시하고자 하였다. 포함 및 제외 준거에 따라 선정된 총 24편의 논문을 대상으로 분석 하였다. 연구결과, 학령전기 아동을 대상으로한 연구가 가장 많았으며 주로 단일대상연구 설계를 통해 연구가 이루어졌다. 부모가 중재를 주도한 연구가 많았고 동기를 중심축반응으로 하여 중재한 연구가 가장 많았다. 분석대상 연구 모두 아동의 관심을 유지하기 위해 다양한 과제를 제시하고 정확하거나 합리적인 시도에 대해 강화를 제공하고 반응에 대한 즉각적인 보상을 제공하는 전략을 사용하였다. 중재는 사회적 상호작용 및 의사소통 관련 행동의 향상, 유지, 반응 및 자극 일반화 효과를 보였다. 부모 및 또래주도의 중재 연구에서는 중심축반응훈련의 개념․요소․기법에 관한 중재자 훈련을 실시하였다. 이러한 연구 결과에 근거하여 연구의 방향이 논의되었다.


The purpose of this study was to synthesize findings of intervention studies on pivotal response training(PRT) for children with autism spectrum disorders(ASD). A total of 24 articles were selected by the criteria for this synthesis and were analyzed. The major findings of this study were as follows: First, the mostly targeted research subjects were babyhood and childhood children with autistic disorders; The research design which was prevalent was single-subject design; Parent-mediated PRT was prevalent and peer-mediated PRT was increased; Pivotal responses that were intervened included motivation, multiple cues, self management, and self-initiation; PRT procedures which were most research applied vary tasks, reinforce attempts and use natural reinforcers. Peers and parents were instructed by modeling, prompting, shaping based on ABA; The independent variables were improved rapidly and generalized and maintained. Based on the result, the implication for research on PRT for autistic people were discussed, and future study issues were recommended.