초록 close

본 연구는 긍정적 행동지원의 효과성과 지속성을 알아보기 위해서 실시되었다. 본 연구에서는 중학교 1학년에 재학 중이면서 몇 가지 문제행동을 보이는 한 명의 자폐성 장애 남학생의 문제행동에 대한 기능진단을 바탕으로 가족이 실행한 상황간 중다 간헐 기초선 연구 설계를 하였다. 배경사건과 선행사건의 조절을 통한 문제행동 예방, 대체행동 교수 및 문제행동에 대한 적절한 반응과 삶의 질 향상을 위한 지원, 지역사회와 연계된 지원 등이 실시되었다. 연구결과, 가족이 수행한 긍정적 행동지원은 문제행동 감소와 대체행동의 증가에 영향을 준 것으로 나타났다. 첫째, 기초선 기간에는 모든 활동상황에서 높은 문제행동을 보였으나 대체행동은 거의 나타나지 않았다. 둘째, 중재가 시작되면서 문제행동은 감소하였고 대체행동은 증가한 것으로 나타났다. 셋째, 유지의 효과를 보면 중재가 종결되고 1년 동안의 기간에도 문제행동은 감소하였고 대체행동은 지속되었다.


The purpose of this study was to evaluate the efficacy and persistence of positive behavior support and the effects of family implementation based on functional assessment. For this purpose, one male student who has the problem behavior with autism, and is registered in middle school was investigated. The multiple probe baseline design was conducted to compare with three settings. The study was conducted as follows: antecedent and setting event intervention, teaching alternative behavior instruction, consequence intervention, support to improve the quality of life, and connection with local community. The results indicated that the problem behavior was decreased and alternative behavior was increased by the positive behavior support including family implementation. (1) during the baseline, the problem behavior was showed but there were some alternative behaviors; (2) as the intervention was started the problem behavior was reduced and the alternative behavior was increased; (3) after finishing the intervention, the problem behavior was decreased and the alternative was persisted by the effects of maintenance for one year.