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2008년 9월 이후 본격화된 작금의 세계금융위기는 증권화를 통한 세계금융시장의 통합, 금융감독체계의 미비, 그리고 세계경제의 불균형에서 그 원인을 찾을 수 있다. 그런데 이러한 모든 원인들의 이면에는 브레튼우즈체제의 붕괴와 기축통화인 미국 달러에 기초한 국제통화체제의 문제가 도사리고 있다. 따라서 우리가 현위기에 대한 근본적 처방을 위해서는 국제통화체제의 문제에 직면할 수밖에 없다. 최근의 경제위기 이후 케인스에 대한 학문적 정책적 관심이 증대하고 있는 이유는 시장에 대한 신뢰가 약화된 것에 못지않게 대안적 국제통화질서에 대한 관심과 필요성이 증대했기 때문이다. 2차 대전이 끝나기도 전에 미국과 영국 사이에 이루어진 전후 국제경제질서에 관한 협상에서 케인스는 국제청산동맹(ICU)의 설립을 제안했다. 그의 안은 국제화폐인 방코를 도입하고 국제결제는 청산거래 방식으로 이루어지며, 국제수지불균형은 적자국과 흑자국 모두가 책임을 분담하는 방법으로 조정하고, 국제적인 자본의 이동을 효과적으로 통제하는 방안을 포함하고 있었다. 그러나 케인스안은 거부되었고, 브레튼우즈 체제의 이론적․이념적 기반을 제공했던 케인스주의의 규범들은 현실적 변화와 경제정책이념의 변화에 따라 서서히 사라졌다. 그리고 이후의 국제경제질서의 전개는 세계적 불균형을 증대시키고, 자본의 이동이 대규모로 일어나며, 금융부분의 성장이 실물부문을 압도하는 방향으로 일어났다. 작금의 세계경제위기는 바로 이러한 국제경제질서에 배태돼 있고, 케인스의 ICU안이 거부된 데서 잉태한 것이다. 이런 측면에서 현 위기는 케인스의 복수라고 불릴만하다. 그러나 오늘날의 국제통화와 세계금융의 현실에서 그의 귀환이 문제해결의 방법이 될 수는 없다. 지난 60여 년간 세상이 너무 많이 바뀌었기 때문이다. 이러한 현실을 인정하지 않는 방안은 적실성이 떨어진다. 방코와 같은 국제화폐를 도입하는 것은 여전히 시기상조이며, 금융으로 얽힌 오늘날의 세계에서 자본이동의 통제는 매우 제한적인 정도로밖에 가능하지 않다. 국제수지의 불균형과 금융화의 제한도 ICU의 설립과 청산결재와 같은 방식의 도입으로 풀 수 있는 문제가 더 이상 아니다. 새로운 현실에서 시장과 국가의 역할에 대한 적절한 재조정이 필요하지만 시장에서 국가로 식의 극단적인 방식은 안 된다. 세계가 당면한 심각한 위기에도 불구하고 변화는 단절보다 연속의 성격을 더 많이 띄는 방향으로 일어날 것이다.


The current global financial crisis can be attributed to the three factors: securitization of global finance, inadequacy of global financial regulation and surveillance, and rising global imbalances. However, all these causes of the current crisis could materialize only under the context of the breakdown of the Bretton Woods system and the fundamental flaw of the international monetary system hinged on the single national currency of the U.S. dollar. Accordingly, if we want to think about the fundamental cures to the current crisis, we have to cope with the underlying problems of the contemporary international monetary system. This is the reason why Keynes - his thoughts and policy proposals - has been getting increasing attention by academicians and policy makers since the outbreak of the current crisis. Keynes proposed the creation of the International Clearing Union in the bilateral negotiation between the United States and United Kingdom for the post-World War II international economic order. His ICU proposal consisted of four main elements: introduction of bancor as international currency unit, clearing of international transactions through national central banks' accounts in ICU, sharing of adjustment burdens among deficit and surplus countries for the correction of international imbalances, and tight and institutionalized control of international capital flows. However, his proposal was not adopted as the basis of the post-war international economic order and his theoretical and ideational influences on the Bretton Woods system were given up and removed one by one in the post-war era. The evolution of the world economy was directed towards massive capital mobility, rising global imbalances, and financialization. The current crisis is embedded on this direction of world economic evolution, which has been made possible through the negation of Keynes' proposal. In this regard, the current crisis can be perceived as Keynes' revenge. Then, is it realistic and reasonable to revive Keynes' ideas and proposals in the contemporary world? In other words, can Keynes' return be a prescription to the current crisis? Our answer is that his spirit and philosophy is welcomed but his ideas and proposals are outdated and unfit to the contemporary world. The idea of an international key currency not related to any single national currency is attractive but it is still precocious as it was 65 years ago. The effective control of capital movements is also very challenging in today's world of global finance. The problem of global imbalances is really a very serious challenge to the stability of today's global economy, but it is questionable that this problem can be dealt with through the creation of an international clearing union. The current crisis has reminded us of the importance of maintaining a balance in the roles of government and market in managing the economy globally as well as nationally. We think of many changes required by the ongoing crisis, but they will be more of continuity than of discontinuity.