초록 close

본 연구는 중학생을 대상으로 부모의 성취압력과 시험불안의 관계에서 완벽주의 성향과 사 회적 지지의 매개효과를 검증하고자 하였다. 연구를 위해 대구시에 소재하는 중학교 1, 2 학 년 남녀 학생 372 명을 대상으로 부모의 성취압력, 시험불안, 완벽주의, 그리고 사회적 지지를 측정하였다. 자료의 분석을 위해 부모의 성취압력을 예언변수로, 시험불안을 결과변수로, 그 리고 완벽주의 성향과 사회적 지지를 매개변수로 하는 부분매개모형을 연구모형으로 설정하 고, 연구모형의 타당성을 검증하기 위하여 완전매개모형을 경쟁모형으로 설정하였다. 결과의 분석을 위해 AMOS 7.0 프로그램을 이용한 구조방정식모형을 적용한 후 최종적인 모형을 제 시하였다. 연구의 결과는 다음과 같았다. 첫째, 부모의 성취압력을 예언변수로, 시험불안을 결과변수로, 완벽주의 성향과 사회적 지지를 매개변수로 하는 모형은 경쟁모형인 완전매개모 형이 더욱 적함한 것으로 나타났다. 둘째, 부모의 성취압력은 완벽주의 성향과 사회적 지지 를 통해 시험불안에 간접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 완벽주의 성향은 부 모의 성취압력이 시험불안에 영향을 미치는 과정에서 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 넷째, 사회적 지지는 부모의 성취압력이 시험불안에 영향을 미치는 과정에서 유의미한 매개 효과를 가지는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과는 중학생의 시험불안을 감소시키기 위해서 개인내적 특성 및 사회 환경 등 다양한 변인들이 함께 고려되어야 함을 시사해 준다.


This study was conducted to examine the mediating effects of social support and perfectionism on the link between parental achievement pressure and adolescents' test anxiety. The participants were 372 first and second year junior high school students in Daegu. The instruments used for measuring were the Parental Achievement Pressure Scale, the Test Anxiety Inventory-Korea, the Child and Adolescent Perfectionism Scale, and the Social Support Scale. Structural Equation Modeling using SPSS 12.0 and AMOS 7.0 were utilized for data analysis. The major findings were as follows: First, perfectionism and social support completely mediated the link between the parental achievement pressure and test anxiety. Second, all variables such as parental achievement pressure, perfectionism, and social support were found to influence junior high school students' test anxiety both positively and negatively. The findings suggest that all kinds of variables causing test anxiety, including personal characteristics and socio-environmental causes, should be considered in designing effective prevention and intervention programs for the test anxiety of junior high school students.