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최근 중국에서 기업의 사회적 책임(CSR)의 중요성과 필요성에 대한 인식이 크게 부각되고 있다. 한편 중국의 경제개방 이후 한.중 양국의 교류는 양적으로 급속하게 성장하였다. 그럼에도 불구하고 중국인들은 기업의 사회적 책임으로 인하여 한국기업에 대한 이미지를 상대적으로 낮게 평가하고 있다. 따라서 본 연구에서는 한국과 중국의 이동통신산업을 대표하는 두 기업, SK 텔레콤과 차이나 모바일의 CSR 활동 사례를 비교분석하여 각국의 CSR 활동에 대한 특징 및 시사점을 제시해 보고자 하였다. 사례연구는 CSR 전략, 내용, 대상 및 평가 측면에서 이루어 졌다. 분석결과, SK 텔레콤은 CSR을 통한 기존사업의 강화, 규제 리스크의 헤지, 신 사업기회의 발굴을 전략내용으로 설정하고 CSR을 추진하고 있다. 이처럼 SK 텔레콤은 CSR을 기업전략의 일환으로 보고 전략적 CSR 활동을 이행하고 있는 것으로 나타났다. 한편, 차이나 모바일은 경제적, 사회적, 환경적 책임이라는 3가지 축을 기반으로 정부의 정책에 맞추어 농촌지역, 삶의 질, 환경, 문화, 종업원 자원봉사 라는 5가지 영역을 중심으로 CSR을 행하는 것으로 분석되었다. 차이나 모바일 또한 전략적 CSR을 추구하고 있으나 그 내용면에서 SK 텔레콤과 차이가 있으며, 반응적 CSR에서 전략적 CSR로 넘어온 초기 단계에 있다고 할 수 있다. SK 텔레콤은 환경, 상생, 고객보호, 지역사회, 윤리 경영을 주 내용으로 CSR을 추진하는 반면 차이나 모바일은 농촌지역, 삶의 질, 문화, 환경, 종업원 자원봉사 프로그램이라는 5가지 측면에서 CSR을 추진하는 것으로 나타났다. 에너지 절약, 자연 보호 등 환경 측면에서의 CSR 활동을 제외한 다른 분야는 내용이나 비중 면에서 차이가 있었다. 차이나 모바일은 상대적으로 농촌지역 프로그램과 환경 프로그램에 상대적으로 많은 비중을 두는 반면, SK 텔레콤은 환경, 상생, 사회공헌을 상대적으로 중요시 하는 것으로 나타났다. SK 텔레콤과 차이나 모바일 모두 CSR 활동대상을 분명히 하고 있으며, 이해관계자 중심의 CSR 활동을 행하고 있었다. 두 기업 모두 이해관계자 집단을 CSR의 활동 대상으로 삼으면서도 CSR 활동의 협력 대상으로 간주하고 있다는 점에서는 공통점이 있다. 평가에 있어서는 SK 텔레콤이나 차이나 모바일 모두 GRI 가이드라인의 성과지표 대부분을 반영하였다. 그러나 SK 텔레콤은 이와는 별도로 AA1000에서 제시한 5 Part Materiality Test Framework에 따라 평가 결과를 보고하였다. 이상의 연구결과를 요약해 보면, SK 텔레콤과 차이나 모바일의 CSR 활동 모두 전략적 CSR의 성격을 띤다. 그러나 이해관계자별 CSR 활동에 있어서의 중점 사항이나, CSR 내용에 있어서의 중점 사항도 두 기업이 달랐다. 이는 한국과 중국에 있어서의 IT의 보급률의 차이, 경제 발전 단계의 차이, 사회․문화적 배경의 차이로 인한 것으로 보인다.


Currently the requirement for Corporate Social Responsibility(CSR) is continuously growing in China. Since Open Economy of China, it was rapidly grown economic and cultural exchange between Korea and China. In spite of that, Korea's image falls in the estimation of chinese due to Korea Companies's lack of CSR in China. Therefore, the purpose of this study is to explore the features of CSR activities of SK Telecom and China Mobile, which represent of mobile communication industry in Korea and China. The Case Studies progressed from the viewpoint of strategies, contents, subjects, and assessment of CSR. As a result of survey, CSR strategies of SK Telecom were reinforce existing business, hedge regulation risk, and discover new business opportunities through CSR. Like this, SK Telecom has been practicing a strategic CSR activities. China Mobile has been fulfilling triple-side responsibilities(the economic responsibility, social responsibility, environmental responsibility) and concentrating 5 programs(the rural program, life program, culture program, Green program, employee volunteering program). Chnia Mobile fulfilled a strategic CSR. But its CSR contents were different from SK Telecom. SK Telecom have derived concrete action related to the environment, win-win partnership, customer protection, community involvement and ethics. The other side, China Mobile have concentrated action related to the rural, life, culture, environment, employee volunteering program. CSR activities of China Mobile in environment were much alike in character. But CSR activities of China Mobile in another areas were very different from SK Telecom in contents and weight. China Mobile placed a great deal of weight on the rural and environment program, but SK Telecom attached great importance to the environment, win-win partnership, and community involvement. SK Telecom and China Mobile have fulfilled stakeholders-driven CSR activities. The Stakeholders are subjects of CSR activities and cooperators of CSR activities in SK Telecom and China Mobile. In assessment, SK Telecom and China Mobile were reflected most of GRI's guideline. However, SK Telecom reported results of assessment by 5 Part Materiality Test Framework by AA1000. In consequence, CSR activities of SK Telecom and China Mobile were characteristic of the strategic CSR. However, It was distinguished from a weight of CSR activities and CSR contents. It was due to difference in rate of diffusion IT, a stage of economic growth, and a background of social and culture between the two countries.