초록 close

유럽 소매기업의 글로벌 전략의 특징을 규명하기 위해, 해외진출에 있어서는 상대적으로 후발주자이지만 기본적인 부분만을 표준화하고 그 외의 요소들은 철저한 현지화 전략으로 성장을 거듭하고 있는 영국에 본사를 두고 있는 테스코에 대해 탐색적 연구를 실시하였다. 연구 결과 다음과 같은 특징이 있음을 규명하였다. 첫째, 해외진출 초기에는 진출처가 대부분이 유럽 등의 선진국이었으나 유럽 소매시장 성장의 한계 때문에 최근에는 지리적으로나 문화적으로 거리가 있는 아시아지역 진출이 현저하다. 아시아 시장 진출의 경우는 아시아 각국의 특수성을 습득하기 위해 운영비가 상대적으로 낮은 국가나 영업하기 쉬운 국가를 선택해 테스트를 하는 방식으로 각국에 전개하고 있다. 이러한 방식은 유럽 소매기업에게는 아시아 시장의 경우 여러 면에 있어서 컨트리 리스크가 크다는 것을 말해 주고 있다. 둘째, 진입방법의 상이점이다. 테스코는 현지에서 이미 인지도가 있는 소매체인을 매수 또는 합병을 통한 진입모드(quick entry) 방식을 취하여 일시에 점포 확대를 하고 있다. 진입 후에도 끊임없이 현지 소매체인을 매수하면서 급격한 성장을 해오고 있다. 한편, 타 유럽 소매업의 경우 까르푸와 같이 일부 소매업체는 현지 법인을 설립하고 점포를 스스로 설립해 나가는 셀프 엔트리(self entry) 방식을 취하고 있다. 세 번째, 업태의 진출 형태이다. 해외진출 초기의 업태는 리스크가 적은 강력한 브랜드를 가진 전문점이 진출을 했으나 이후에는 식품 비식품 등을 취급하는 대형점포의 진출이 많아지고 있으며 특히 아시아의 경우는 대부분이 대형점포가 출점하고 있다. 그러나 소매업의 글로벌화가 급속하게 진행된 1990년 이후는 대형점포 뿐만 아니라 각종 업태를 개발하여 그 지역에 맞는 업태를 혼재해서 출점하고 있다. 테스코의 경우는 해외 진출에 있어서 후발주자로 1994년 헝가리를 시작으로 해외 진출을 본격화 하고 있으며, 초기에는 대형점포의 출점이 대부분이었으나 현지 시장 진입 후에는 현지 시장에 맞는 점포를 개발하여 점포 전개를 하고 있다. 마지막으로, 표준화와 현지화 전략을 조합한 경영전략이다. 많은 글로벌 소매기업은 자국에서 구축한 경영시스템을 해외 시장에서도 그대로 구사하는 표준화 전략을 선호하고 있다. 이는 표준화 전략이 주는 장점을 최대화 시키려는 의도이나 각국에 존재하는 특수한 환경, 특히 소비자의 소매습관, 상관습 등 각국의 문화 환경을 극복하지 못하고 실패한 경우가 많다. 이에 테스코는 본국에서 구축한 경영시스템을 기본으로 하는 표준화 전략과 현지 시장에 맞게 수정하는 현지 적응화 방식을 조합한 절충화 전략을 취하고 있다. 이와 같은 테스코를 통한 유럽 소매기업의 글로벌 경영의 특징은 글로벌 소매기업이 본국에서 구축한 경영노하우가 글로벌 스탠더드가 될 수 없다는 교훈을 시사하고 있다. 따라서 진출한 현지국가의 특수한 환경을 무시하지 않고 그 특수성을 살리는 전략이 필요하다. 이러한 유럽 소매기업의 글로벌 경영전략에 관한 연구는 한국 소매기업에게 시사하는 바가 크다. 한국 소매기업 역시 대형마트는 1990년대부터 해외진출을 하고 있으나, 그 업체 수는 극히 미진한 상태이며 해외시장에서 그 성장은 매우 둔한 상태이다. 소매기업은 체인화를 통해 경제의 규모를 실현시킬 수 있기 때문에 해외시장 진출 후 점포 증가 역시 매우 중요하다. 그러나 많은 글로벌 기업과의 경쟁으로 한국 소매기업은 난관에 봉착해 있는 실정이다. 이를 위해서는 끊임없는 이론과 실증연구가 필요하다. 따라서 본 연구는 소매기업의 해외 진출에 관한 좀 더 활성화된 연구를 위한 기폭제가 되리라 사료된다.


The purpose of this article is to identify the characteristics of a global strategy of European retailers, this study has researched the Tesco(U.K.) which is the relatively newcomer in internationalization but has succeeded by thorough globalization except basicpart. In this study the following features were identified. First, the initial internationalization is into Europe and other developed countries, but in recent years due to the limited growth of European retailers, remarkably extending to the Asia even though distance and culture differences. To learn the uniqueness of the Asian countries, testing the countries which have a relatively low operating cost and a easy surrounding of sales. Such an approach shows high country risk in many ways to European retailers in Asia Market. Second, it is the difference of entry way. Tesco has extended its branches by acquisition or merger of well-know local retailers at once. After entering the local market, it has been grown rapidly by taking over local retailers continuously. Meanwhile other European retailers, like Carrefour, founded a local subsidiary and established branches by themselves which is called self entry. Third, it is an entry type of business condition. Initial type of internationalization was a specialty store, having strong brand, for less risk. Then the large retail stores, handling food and etc, were getting more popular and had been branched out especially in Asia. However advancing in developed type for each business as well as large retail store, rapid globalization of retailing conducted since 1990, to fit the local. In the case of Tesco, late comer in overseas expansion, starting with Hungary in 1994 by large store then developing store type to fit the local and branched it out. Finally, it is a business strategy combining globalization with localization. Many global retailers prefer to use management system which is made in their country in overseas markets as the standardization. It is to maximizing advantage of standardization strategy. But there are many failed cases due to special circumstances such as customer's behavior pattern and business custom which are difficult to overcome. So Tesco is taking a combination method, adapting the management system from head office as globalization and fitting the local market as a glocalization. The feature of the global management of European retailers such as Tesco teach us that global retailer's management know-how from own country can't be global standard. So retailers need to make use of the specialty, not to ignore the local environment. This research about the European retailers gives a big suggestion to Korean retailers. The Korean retailer also has advanced abroad as a large store since 1990, but not very exciting the status and its growth in overseas markets is a very dull state. Increasing branches is very important to retailer due to the economy of scale, through a chain, after overseas expansion. However Korean retailers are faced with difficulties competing with many global companies. To demonstrate this theory and research is needed constantly. Therefore, this study shall be an active catalyst for the research on overseas expansion of the retailers.