초록 close

특수교육은 최근 30년 동안 구조적으로 분리교육이 통합교육으로, 또 통합교육이 완전통합으로 이동해 왔다. 이러한 변화의 내면에는 어떠한 인간도 차별화의 대상이 되지 않고 인간의 존엄성이 중시되며, 모든 인간은 더불어 살아야 한다는 의미가 포함되어 있다. 이러한 특수교육의 변화는 사회과학 패러다임 이동에서 연유하였고, 사회과학 패러다임의 변화는 인류사회의 문제를 해결하는 틀에서 도출된 것이라고 할 수 있다. 따라서 패러다임의 이동으로 인하여 교육제도는 열린교육으로, 그 운영도 질적 운영 체제로 바꾸게 하였다. 이는 특수교육에서도 전통적인 기능주의적 입장에서 해석주의, 더 나아가 인간주의로 이동하게 하였다. 다시 말하자면 심.신에 어떠한 문제를 가진 모든 사람들이 일반학교에서 교육을 받게 함은 물론 개개인의 잠재능력을 최대한으로 이끌어 내어주는 교육적 지원의 중요성을 강조하게 된 것이다. 따라서 본 연구에서는 과거 특수교육의 현장적 반성을 토대로하여 특수교육의 대상이 되는 모든 사람들에게 적절한 지원이 이루어 질 수 있는 교육적 대안을 이탈리아의 레지오 에밀리아 교육에서 발견하고자 하였다. 이탈리아의 아주 작은 마을에서 시작된 레지오 에밀리아 교육은 지역중심의 운영체제로 교육자, 어린이, 부모, 그리고 지역사회 간의 활발한 상호작용과 의사소통의 촉진을 추구하며 발전을 거듭하였다. 이렇게 끊임없는 반성과 거듭남을 반복하던 레지오 에밀리아 교육은 1991년 뉴스위크지에서 세계 10대 교육으로 선정된 이후 그 가치와 효과가 계속되어 지고 있다. 레지오 에밀리아 교육의 특징으로 교육사상, 즉 가치관, 아동관 및 교사관, 교육과정을 대신하는 프로젝트수업방법, 다양한 매체의 순환활동 등을 들 수 있다. 레지오 에밀리아 교육이 지향하는 교육사상, 즉 가치관에는 주관성의 가치, 다양성의 가치, 참여의 가치, 민주주의의 가치, 학습의 가치, 교육과정에서의 놀이,재미,느낌의 가치 등이 포함된다. 그리고 레지오 에밀리아의 교육에서 아동은 유능하며 권리를 가진 어린이로서, 교사는 아동의 말에 귀를 기울이며 존중하는 사람으로 정의되며, 교육과정을 대신하는 프로젝트 수업은 확실하지 않은 사고가 관계의 과정 안에서 타인들의 사고에 의해 완성되도록 한다. 이러한 특징에 교육적 선택과 조직 사이의 구조적 조화, 호감이 가는 교육기관 구성, 상호관계에 기초를 둔 교육, 관계와 학습, 의사소통의 확대, 성공적인 결연이라는 기본원리를 세워 충실히 이행하고 있다. 레지오 에밀리아 교육은 전통적으로 획일적이고 권위주의적이었던 학교 교육에서 그 원인을 발견하고 교육이 나아갈 방향을 좀 더 구체적이면서 적극적인 대안을 찾으려고 애를 썼던 교육이다. 이 교육에서는 교육대상자 개개인의 고유성과 다양성이 인정되는 것은 물론 그 가치를 존중하며 교사와 학생이 모두 행복한 교육을 지향하려 하였다. 이러한 점에서 특수교육의 현교육적 상황의 문제점들을 생각해 볼 때 레지오 에밀리아 교육이 해결하려 했던 많은 부분에서 일치되어지고, 이에 레지오 에밀리아에서 신중하고 세심히 제시한 교육방법들이 심·신의 어떠한 문제를 가진 사람들에게 매우 유용할 것이라고 판단하였다. 이런 판단에 근거하여 레지오 에밀리아의 교육사상에서 특수교육의 기본원리를 제시하고, 레지오 에밀리아의 아동관과 교사관에서 수정된 특수교육의 대상인과 교사관을 주장하며, 레지오 에밀리아의 교육에서 교육과정을 대신하는 프로젝트 수업에서 특수교육의 교육과정에 대한 반성을 하며, 레지오 에밀리아의 교육에서 사고의 확장을 위하여 활용하는 다매체 순환활동을 특수교육의 매체지원방법으로 적용하였을 때의 효과를 검토하였다. 본 연구의 이러한 검토는 20여 년 전 우리나라에서 레지오 에밀리아 교육에 대한 관심을 갖기 시작한 유아교육보다는 다소 늦지만 이미 유아교육과 아동미술교육에서 많은 효과가 검증되고 있어 특수교육의 현장적 문제를 해결하는 중요한 대안을 제시할 수 있는 계기가 될 것이다.


For last thirty years, special education has structurally evolved from separative education to integrate education and then finally to full integrate education. Such changes deliver the important message that no one should be a subject to discrimination and that everyone should get along each other on the ground that no one can interfere with the dignity of human beings. Changes made on the special education so far originated from changes made on paradigms of social science and such changes made on paradigms of social science derived from the processes to solve social problems of human beings. Such transactions made on paradigms led education policies to be more open to public opinions and management methods for special education to focus more on enhancing qualities than ever. As a result, the position of special education evolved from being traditionally functional to being analytical and then finally to being humane. Moreover, the importance of educational support to discover and maximize potential abilities of individuals and allow everyone regardless of problems, whether it's mental or physical, has also been emphasized. Therefore this research focused on discovering the ultimate educational alternative from the Reggio Emilia Approach used in Italy to adequately support everyone who is subject to special education, recalling upon mistakes made in previous special education programs. Reggio Emilia Approach started in a quite small town in Italy and successfully developed as a regional management system pursuing active interactions and communications between educators, children, parents and local societies. After countless repetitions of self-examinations and following improvements, the Reggio Emilia Approach achieved the honor to be selected as among top ten world education programs by Newsweek in 1991 , and such reputation for values and effects of this education approach never seems to end soon. The characteristics of the Reggio Emilia Approach are rotational activities of various mediums and project-based teaching methods replacing education processes, values. Educational ideas that are aimed heavily on the Reggio Emilia Approach, or value education methods, include subjective values, values earned from variation, values earned from participation ,values earned from democracy, values earned from studying, as well as such outcomes of its educational processes as playing, enjoyment and feeling emotions. Moreover, the Reggio Emilia Approach considers children to be excellent and rightful individuals and puts great importance on understanding and listening to opinions of children. Project classes, which replace education processes, lead thinking processes of children to be completed on the process of connecting relationships with others. The mass medium circulation activity is an important tool to expand thinking ability of children helping their understanding of matters. In addition to adopting this amazing education approach, basic principals such as educational choice, structural harmony among groups, forming interesting educational institutions, education aimed at building mutual relationships, enhancement and expansion of communication as well as successful formation of relationships were set up and have successfully been fulfilled so far. The Reggio Emilia Approach has tried hard to discover practical alternative to pave the way for future education without traits of previous school education programs that were unnecessarily and traditionally regimental, and masterful. This education plans to persue such ideal education that aims for achieving happiness and satisfaction from both students and teachers by recognizing respecting characteristics and diversities of ones who are subject to the program. Considering educational problems related to contemporary special education, I realized there were common interests between problems of contemporary special education and problems the Reggio Emilia Approach tried to solve. Therefore, I concluded that such careful and detailed educational methods suggested by the Reggio Emilia Approach might be useful to people with physical and mental problems. According to this conclusion, I first suggested basic principles of special education in the context of the Reggio Emilia Approach, claimed revised version of contemporary juvenile views and educational views of special education by the Reggio Emilia Approach, searched for more appropriate educational alternatives following self-examinations over contemporary special education recalling upon project classes in the Reggio Emilia Approach which replace educational processes, and finally examined effects of contemporary special education when combined with the mass medium rotation activity, which are used to expand thinking process in the Reggio Emilia Approach. It might seem that outcomes of this research have been released later than they were supposed to be since other Korean researchers already started studying the Reggio Emilia Approach around 20 years ago However, this program has won enormous reputation among child education industries as well as children's art education industries which will eventually contribute to discover important keys to problems of contemporary special education programs.