초록 close

본 연구는 음악극 프로그램을 개발하여 그 프로그램이 유아의 감성지능에 미치는 영향을 밝히고자 하는데 목적이 있다. 연구대상은 광주광역시 J어린이집 비교집단 25명, 통제집단 25명이다. 16회(8주)의 프로그램 실시 후 본 연구에서 사용한 감성지능 척도는 Bar-On과 Parker(2000)가 개발한 Emotional Quotient Inventory(EQI)의 문항을 우리나라 유아에게 맞게 번역·수정하여 개발(이영석, 이정화, 김미경, 2001)된 것으로 총 문항 30문항으로 일반문항 24문항과 유아가 질문에 대해 긍정적인 방향으로만 대답하는 성향(Positive Impression)을 알아보기 위한 PI문항 6문항으로 구성되어 있다. 검사 결과는 다음과 같다. 음악극 활동을 실시한 실험집단과 음악활동만을 한 통제집단을 비교한 결과 실험집단 유아의 감성지능이 통제집단에 비해 통계적으로 유의하게 높은 것으로 나타났다. 또한 음악극 활동이 감성지능의 하위요소별로 미친 영향을 알아본 결과 정서인지 요인을 제외한 모든 하위요인에서 점수를 향상시키는 유의미한 효과를 나타냈다. 이는 음악극 활동이 유아의 감성지능 향상에 효과적임을 시사한다고 할 수 있다.


The purpose of this study were; 1) to investigate the effects of an musical drama program on young children's emotional intelligence. The subjects in this study were 50 young children at the age of 5 in Western age, who attended J educational institution located in Kwang-ju. An experimental group and a control group were set up with 25 children each. The experimental group participated in musical drama program for eight weeks, twice a week, and the control group just music activities. The date from the tests were analyzed frequently, using ANCOVA and MANOVA, SPSS WIN 12.0 computer programs. The result of the study were as follows; First, As for the effect of the musical drama activities on emotional quotient, the experimental group got higher scores in EQ than the control group that music activities. Second, among EQ subfactors, there was no significant gap in emotional awareness. If the musical drama activities are fulfilled as part of regular curriculum, it will serve to improve emotional awareness.