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This study is to examine the current status on integrated daycare facilities, teachers' recognition, and further development plans for integrated education. The study employs questionnaires received from 13 teachers in 6 daycare facilities, chosen from 10 integrated daycare facilities for disabled children located in Seongnam City and Ilsan City. The following is a summary of the survey results. First, integrated daycare for disabled children are mainly implemented a national and public daycare facilities. 3.4% of disabled children receive integrated daycare at facilities, whom of 72.7% have development disabilities and mental retard. Second, teachers working at daycare facilities have very positive views on integrated daycare for disabled children. That is, they see an impact of integrated daycare on not only disabled children positive but also on non disabled children. Third, teachers believe that non disabled children can have more interest and recognition change for disabled children with respect to integrated education development plans. It is imperative that teachers play a part as a mediator. Thus, more teachers need to be equipped with expertise and to be trained.


본 연구는 통합보육을 실시하고 있는 어린이집에 대한 현황과 교사의 인식, 통합교육의 발전 방안에 대해 알아보았다. 연구대상으로는 성남과 일산 지역에서 장애유아와 통합교육을 실시하고 있는 10곳 중 6개 어린이집과 13명의 교사이고, 설문지를 연구자료로 활용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어린이집의 장애유아 통합보육 현황은 주로 국·공립 어린이집에서 이루어지고 있다. 어린이집에서 통합보육을 받고 있는 장애유아는 3.4%이며, 이 중 72.7%가 발달장애와 정신지체 판정을 받은 유아였다. 둘째, 장애유아 통합보육에 대한 어린이집 교사의 인식은 매우 긍정적이다. 즉, 통합보육이 장애유아에게 미치는 영향에 대해 교사는 긍정적으로 인식하고 있으며, 비장애유아에게 미치는 영향에 대해서도 긍정적으로 인식하고 있었다. 셋째, 통합보육의 발전방안에 대하여, 교사들은 비장애유아들이 장애유아에 대해 관심과 인식의 변화를 가질 수 있다고 하였으며, 교사의 전문적인 중재가 필요함으로 전문교사의 확충이 시급하고, 이를 위한 교사 교육이 요구된다.