초록 close

본 연구는 보육교사의 조직몰입이 조직시민행동에 어떠한 영향을 미치는지를 분석하는 것을 목적으로, 서울·경기 지역에 근무하는 보육교사 202명을 대상으로 상관관계분석, 중다회귀분석을 통하여 연구결과를 분석하였다. 첫째, 보육교사의 조직몰입은 정서적 몰입이 가장 높은 것으로 나타났으며, 둘째, 보육교사의 조직몰입은 보육교사의 조직시민행동에 밀접한 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 셋째, 보육교사 조직몰입의 하위요인 중 정서적 몰입이 보육교사의 조직시민행동에 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 조직몰입의 하위요인 중 지속적 몰입은 보육교사의 조직시민행동의 하위요인 중 스포츠맨십에 부정적 영향을 미치는 것으로 해석되었다.


The research tried to observe a relationship between organizational commitment of child care teacher and organizational Citizenship Behavior. For this purpose, the data is collected from 202 people teachers who are in the process of working in Seoul·Kyonggi area daycare facilities and Pearson's partial correlation and regression analysis is executed. Result of this research shows that affective commitment of child care teacher which is subordinate element of organizational commitment has a significant influence in organizational citizenship behavior. And continuous commitment of child care teacher which is subordinate element of organizational commitment has a negative influence in sportsmanship which is subordinate element of organizational citizenship behavior.