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본 연구는 다문화유아교육과정에서의 교육목적과 목표, 교육활동, 교육환경, 그리고 다문화가정 연계프로그램에 대한 예비유아교사의 인식을 조사하고자 하였다. 이는 교사양성과정에서 예비유아교사를 위한 다문화교육과정을 구성할 때 기초 자료로 활용하고자 함이다. 연구는 2년제와 4년제 유아교육과에 재학 중인 137명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 검사도구는 정선희(1997), 임갑자(2007), 모경환(2007), 금지윤(2008)의 연구에서 사용한 도구를 수정하여 사용하였다. 연구결과 다문화교육 목표와 관련하여 예비교사들은 ‘공동체 속에서 서로를 존중하고 협동하는 역할을 해야함을 안다’를 가장 중요한 목표로 인식하고 있었고, 다문화교육 활동과 관련해서 ‘여러나라, 민족, 인종이 함께 살고 있음을 이야기나눈다’를 가장 중요한 활동으로 인식하고 있었다. 또한 다문화교육 환경과 관련해서는 ‘음률영역에 다양한 나라의 동요테이프와 악기를 준비해 놓는다(유경험 집단)’, ‘다른 나라의 국기와 나라의 꽃퍼즐을 준비해 놓는다(무경험 집단)’를 가장 중요한 환경으로 인식하고 있었다. 또한 다문화가정 연계활동으로는 ‘한국문화체험교육(유경험 집단)’, ‘다문화 가정 부모를 위한 한국어 교육(무경험 집단)’을 가장 중요한 활동으로 인식하고 있었다. 대학교육과정에서 다문화교육 경험유무에 따라서 예비유아교사의 다문화교육과정 목표, 활동, 환경 그리고 가정연계프로그램에 대한 인식에서는 유의한 차이가 없었다.이런 결과는 대학에서 예비교사를 대상으로 실시하는 다문화교육이 전반적으로 예비교사들이 다문화교육에 대한 바른 인식을 형성하는데 도움을 주고 있지만, 교육을 받지 않은 집단과의 차이가 유의하지 않은 것에 비추어 볼 때, 좀 더 체계적이고 구체적인 교육과정이 마련되어야 함을 시사하는 것이다.


In this study, we investigated the preservice teacher's perception on the purpose, activities, environment, and connection program with family of the multicultural curriculum. 137 preservice teachers who major in early childhood education or childcare in college or university were filled out questionnaires. The results of this study were summarized as follows; Relation with the purpose, preservice teachers perceived it the most important purpose of the multicultural education that "they know that they have to respect to the others and cooperate with each other in the community." According to the activities, they perceived it the most important activity that "they talk about with children that they should live along with people who come from different nations, cultures, and ethics." For the classroom environment, they perceived it the most important environment that "they prepared music tapes and musical instruments of many nations for the children in the music area(teachers who had multicultual education)“ "they prepared the flags and flowers of other nations for the children in the classroom(teacher who didn't have multicultual education).” Lastly, among connection programs with family, they perceived it the most important program that "experiencing Korean culture(teachers who had multicultual education)“, "Korean language education for the parents of multicultue family(teachers who didn't have multicultual education).” There were not significant differences between teachers who had multicultual education and not in the teachers perception on the multicultural curriculum. This results show us that it is important to make systematic and concrete multicultural educational curriculum for the preservice teachers.