초록 close

본 연구의 목적은 어린이집교사의 보살핌에 대한 인식과 어린이집 보육현장에서의 보살핌 실천의 어려움이 무엇인지를 알아보고자 하였다. 이를 위해 10명의 교사들을 선정하고 개인 면담과 교사들의 저널쓰기과정을 통하여 자료를 수집하였다. 연구결과 보육교사들의 보살핌의 인식은 따뜻함과 배려로 함께하는 것, 사랑으로 다가가는 것, 아이를 향한 책임감으로 나타났다. 보살핌 실천의 어려움으로는 유아에 대한 이해부족, 기혼여성으로서의 현실적 어려움, 부모들과의 관계, 교사 재교육 및 자기발전을 위한 기회의 부족으로 나타났다.


The purpose of this study is to examine the daycare center teachers' perception about caring and what is the difficulty of caring practice in the day care center. For this study, 10 teachers were selected and the individual interviews and teachers' data on their journal writings course were collected. The results of the study revealed that teachers' perception about caring was warm hearts and careful concerns for children, treating children with affection, taking care of children responsibly. They also indicate that the teachers' difficulties of caring practice in the daycare center was lack of full understandings young children, problems faced in real life as married women, relations with parents, lack of teachers' re-education and chance for self development.