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본연구의 목적은 보육교사들의 장학으로 보육정보센터의 기능 강화 방안을 모색하는데 있다. 연구 문제로는 첫째, 보육교사에게 필요한 장학은 무엇인가? 둘째, 보육정보센터의 설치 정도와 기능 및 역량은 어떠한가? 끝으로, 향후 보육교사 장학을 위한 보육정보센터의 발전 방향은 무엇인가?를 살펴보았다. 연구 결과는 보육교사들의 장학을 위한 조건으로 첫째, 장학이 업무나 의무로 인식되어서는 안 되며, 둘째, 장학을 주고받는 관계는 서로 편안하고 신뢰하여야 하며, 셋째, 항상 장학을 주고받을 수 있는 네트웤의 형성으로 나타났다. 그리고 이러한 보육교사들에 대한 장학을 담당하는 기관으로는 현재 전국에 49개가 설치되어 있고 앞으로 급속하게 설치될 예정이며 이미‘조력사업’을 통하여 그 역할을 일부 검증받은 지역보육정보센터를 보육교사들의 장학을 위한 기구로 활용하는 것을 가장 적합한 대안으로 제시하였다.


The purpose of this study is to finding a useful way to give consulting for the child care teachers of child care house. The result of this study says that there are a few conditions to consulting for child care teachers, and those are followings; Firstly, taking consulting should not be felt as a duty. Secondly, the relations between giver and taker of consulting should be comfortable. And lastly, it is very important building a network making consulting each other. And the proper institution managing such consulting is the Child Care Information Center which are now set up 49 place and expecting a lot in the country and which are examined by having done 'Helping Project'. This study focuses on three following subjects; The first is which consulting is the child care teachers need? The second is how many the Child Care Information Center installed and what the Child Care Information Center do? And the third is what is the best way that the Child Care Information Center progress for the consulting for child care teachers?