초록 close

본 연구의 목적은 발달에 적합한 영아보육을 실천하기 위한 방안으로 어머니-영아 관계에서 이루어질 수 있는 모아상호작용에 대해 이론적으로 고찰해보고, 이를 통해 구체적인 모아상호작용의 유형을 확인하고 걸음마기 영아의 발달에 적합한 보육을 지원할 수 있는 모아상호작용의 방법을 단계별로 제안하기 위함이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 문헌분석방법을 실시하였고, 연구문제는 모아상호작용에 대한 이론적 연구 동향 고찰, 모아상호작용의 유형 확인, 발달에 적합한 모아상호작용의 단계를 제안하는 것이었다. 연구결과에 의하면, 발달에 적합한 모아상호작용의 단계는 어머니 주도형의 모아상호작용단계와 영아 주도형의 모아상호작용단계로 구분하여 제시할 수 있는데, 어머니 주도형의 모아상호작용단계는 긍정적 정서 나타내기, 애정표현하기, 모델보이기, 촉진하기, 지지하기, 달래주기, 호기심 충족시키기, 위험으로부터 보호하기, 주의 환기시키기, 비계설정하기, 함께 구성하기 및 참여하기, 도움주기, 언어로 설명해주기, 제안하기, 질문하기, 지시하기, 규칙 및 습관들이기, 갈등해결하기, 성취감주기, 피드백 주기의 순서로 상호작용을 제시할 수 있다. 또한, 영아 주도형의 모아상호작용단계는 긍정적 정서 나타내기, 애정표현하기, 인정하기, 민감하게 대처하기, 함께 구성하기 및 참여하기, 호기심 충족시키기, 비계설정하기, 도움주기, 피드백 주기의 순서로 상호작용을 제시할 수 있다.


The purpose of this study were to investigate the theoretically approach on the mother-toddler interaction and to ascertain the mother-toddler interaction styles and to suggest the stage of mother-toddler interaction for developmentally appropriate educare. For the purposes, this study was to investigate a study trends on the mother-toddler interaction, mother-toddler interaction styles, stages of mother-toddler interaction for developmentally appropriate practice. Based upon the preceding literature review about the study issues, it was summarized as follows; The stages of mother-toddler interaction for developmentally appropriate practice were devided into maternal initiative interaction stage and toddlers' initiative interaction stage. First, maternal initiative interaction stage were progressed in order to positive emotion expressing, affection expressing, modeling, facilitating, supporting, comforting, curiosity satisfying, protecting from danger, turning attention, scaffolding, co-construct and participating, providing direct help, explaining in words, suggesting, asking, directing, rule and routine activiting, conflict solving, providing achievement, providing feedback. Next, toddlers' initiative interaction stage were progressed in order to positive emotion expressing, affection expressing, acknowledging, seneitivelly coping with a situation, co-construct and participating, curiosity satisfying, scaffolding, providing direct help, providing feedback.