초록 close

본 연구는 유아 창의성 교육 프로그램을 개발하기 위해 현재까지 진행된 연구와 문헌을 고찰해 봄으로써, 창의성의 다양한 관점을 반영한 통합적 틀을 제공하고자 시도된 탐색적 연구이다. 최근 많은 연구들에서 창의성이 발현되기 위해서는 인지적, 인성․동기적, 그리고 환경적 요인들이 동시에 모아져 통합되어 나타나야 한다고 가정 한다. 따라서 통합적 접근에 기초하여 창의성의 관련 요인들을 추출하였고 유아 창의성 프로그램 개발을 위한 이론적 기저를 마련하였다. 아울러 개발 중에 있는 프로그램 중 일부 완성된 프로그램의 예시를 제시하고 개발절차를 보고함으로써 프로그램개발 과정에 대한 집단적 숙의의 일례를 제공하고자 하는데 연구의 목적이 있다


The purpose of this investigative study is to review researches and literature in order to develop educational programs for creativity of young children to present integrated framework reflecting various aspects of creativity. Most of recent studies assume that factors of cognition, personality, motivation, and environment should be integrated simultaneously to show in order for creativity to be expressed. In this context, the author of this study extracted factors related to creativity based on integrated approach to present theoretical foundation for developing programs for creativity of young children. Also, the purpose of this study is to present examples of partially-completed program that are being developed, to report the procedure of development, and to provide an example of collective deliberation on the processes of developing the program.