초록 close

본 연구에서는 놀이프로그램이 장애ㆍ비장애 형제의 문제행동과 아동이 지각한 형제관계에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 한 쌍의 장애ㆍ비장애 형제를 대상으로 놀이 프로그램을 실시하였으며, 문제행동검사와 아동이 지각한 형제관계를 사전ㆍ사후 검사하여 비교하였고, 놀이과정에서 나타나는 아동들의 행동의 변화 관찰하여 질적으로 분석하였다. 연구 결과 첫째, 놀이프로그램은 장애ㆍ비장애 형제의 문제 행동에 영향을 미치며, 둘째, 놀이프로그램이 장ㆍ비장애 형제가 지각하는 형제관계에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 장애ㆍ비장애 형제가 참여하는 놀이프로그램은 문제 행동을 감소시키고, 형제간의 상호작용의 변화 및 개인의 행동 변화에도 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다.


The purpose of this study was to examine the effects of a 15- sessions' worth of play program on the problem behavior and self-perceived mutual relationship of a disabled sibling and his nondisabled sibling. The findings of the study were as follows: First, the play program exerted an influence on easing the problem behavior of the disabled and nondisabled sibling. Second, the play program exerted an influence on the self-perceived mutual relationship of the disabled and nondisabled sibling. The above-mentioned findings illustrated that the play program in which both disabled and nondisabled sibling participated had a good effect on lightening problem behavior and changing mutual interaction and behavior.