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본 연구의 목적은 현대사회의 중요한 시각문화의 하나인 광고의 기호학적 접근을 통해 예비교사를 위한 시각문화 교육의 방법을 탐색하는 데 있다. 이를 위해 기호학을 통해 광고의 의미를 읽도록 하고 패러디의 사회적 기능과 이데올로기를 살펴보았다. 연구자는 소쉬르, 바르트, 퍼스의 기호학적 이론을 탐색하고 패러디의 개념, 특성, 구조를 기호학적 관점에서 고찰하였다. 이러한 논의를 기반으로 예비교사들이 광고를 읽고 제작하는 과정에서 이미지의 읽기와 쓰기를 통한 시각문화 교육 활동을 구성하였다. 본 연구는 예비교사가 광고의 언어적, 비언어적 기호들이 가지는 의미를 신화적 차원에서 이해하고 패러디 광고를 제작하여 시각문화를 사회적 관점에서 볼 수 있는 능력을 함양할 수 있는 미술교육 방안을 제안하였다.


This study provides theoretical framework for preservice teachers to decode and encode advertisement images. This article examines semiotics to analyze advertisement. Signifier and signified in sign systems are identified. Sign systems produce meaning making through denotation and connotation. Barthe named myth associated with ideology in socio-cultural context. It is important for preservice teachers to have learning experience of encoding and decoding advertisement messages because of features of contemporary world so called visual culture . Parody is a significant strategy for encoding and decoding. Images are read, interpreted, and reinterpreted through flux of visual culture. The help of contemporary technology including computers, Internet, and graphic programs makes it possible for people easily to utilize images. Parody becomes social critiques for people to deal with contemporary issues in societies. Preservice teachers can practice semiotics and parody for their future students. Based on conceptual framework of semiotics, preservice teachers can decode messages in advertisements. They can make meanings with parody by remaking reinterpreting text in advertisements. With the learning experience in art classes, preservice teachers can participate in visual culture world in pedagogical approaches.