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본 연구의 목적은 다문화 가정 유아의 언어발달 중 듣기 및 말하기발달 실태를 살펴보고, 배경변인인 성별, 가족구성 유형별, 기관 유형별에 따라 듣기 및 말하기발달에 차이가 있는지를 살펴보기 위해 경기도와 서울에 위치한 어린이집에 다니고 있는 다문화가정의 만 4, 5, 6세 유아 42명을 대상으로 하였다. 수용언어인 듣기발달 실태를 파악하기위해 그림어휘력 검사와 구문의미이해력 검사를 실시하였고, 표현 언어인 말하기발달 실태를 파악하기위해서는 유아들이 자유놀이 시간에 또래 아이들과 자연스럽게 상호작용하는 과정을 녹화한 후 표집 한 발화를 전사하여 평균 발화길이와 어휘다양도를 분석하였다. 이 연구의 결과는 다문화가정 유아의 듣기는 일반가정 유아들의 평균에 근접한 발달을 보여주었으나, 말하기는 모든 연령에서 약간의 지연을 보여주고 있음을 알 수 있었다. 본 연구를 통해 언어발달이 중요한 시기인 유아기에 다문화가정 유아의 적절한 언어 환경이 무엇보다도 중요함을 보여주고 있다.


The main purpose of this study is to examine the development of listening and speaking abilities, parts of language development, of children from multi-cultural families and study how background variants, such as age, gender, family member type, and institute type, can affect children's development in listening and speaking abilities. This study is based on conversations made by 42 children who are aged 4 to 6 from multi-cultural families and going to nursery school in Seoul and Kyonggi-do. To figure out the development of children's listening ability, which is a form of receptive language, we conducted a Peabody Picture Vocabulary Test-Revised (PPVT-R) and a Test of Language Development-2 (TOLD-2). To get the data for the analysis of children's speaking ability, which is a form of expressive language, we first taped the whole situation in which children interact with their peer group members during playtime. Out of the utterances children made, we selected sample utterances, and then transcribed and analyzed them in terms of mean length of utterance(MLU) and type-token ratio(TTR). The conclusion of this study is that, although children from multi-cultural families show similar patterns in improving their listening ability to children who are not, it is certain that they lag a little behind in improving their speaking ability, which appears to all children of ages 4 through 6. This study implies important is to provide proper language environments to children, especially those in a critical period of language learning.