초록 close

미술의 내재적 특성과 본질적 가치를 탐색하고 인지하며 지각하는 미술수업은 학생들의 시각언어를 활용한 표현력을 길러주고 미술품과 미술문화에 대한 다양한 시각을 길러준다. 그러나 학교현장의 미술수업은 학습 환경이나 학습상황, 시수 운영, 행정적 지원의 열악함에 의해 많은 문제점을 안고 있다. 미술수업의 질은 교육과정의 실행 및 교수 학습방법과 밀접하게 연계되어 있다. 특히 오늘날의 DBAE, 다문화, 시각문화, 전통문화 등 여러 이론들이 상호 공존하고 있는 상황에서 학교현장에서 발견되는 미술수업의 문제점을 진단하고 학습상황과 교수 학습방법, 교육과정 실행 등에 대한 논의는 미술수업의 맥락을 살펴볼 수 있는 기회를 제공한다. 미술수업의 교수전략과 학습 환경, 교수 학습방법은 학생들에게 미술지식의 형성과 함께 인지능력, 사고력, 흥미와 관심, 수업 참여 등에 영향을 미친다. 특히 다원화시대의 미술수업이 학생들에게 의미 있게 다가가고 역동적이며 미래지향적이 되기 위해서는 학습상황에 따른 교육과정 개발과 실행, 교수 학습방법, 교수전략들이 다양하게 연구되고 적용되어야 한다.


Today’s art class needs more dynamic teaching-learning methods and art curriculum in multi-cultural and plural society. Art class develops students’ artistic expressions and sight for various art works and art culture. Elementary school art class engaged with teaching environment, teaching condition, use of time, and executive support that which cause many problems by its poor conditions. The quality of art class closely depends on how to execute the art curriculum with teaching-learning methods. And learning situation also stimulates learner’s artistic activities. The teaching-learning methods for art curriculum bring students to search, cognize and percept for intrinsic characters and essential value of art. The quality of art class deeply depends on how to executed the lesson plan, lesson activity and evaluation using various teaching-learning methods for art curriculum in school environment. The need of the diverse teaching-learning methods in art class gives opportunity to link together the theory and practice of art in many areas such as creative art education, discipling-based art education, multi-culture art education and visual cultural art education. We also need various kinds of teaching strategies to stimulate a student's individual learning ability to achieve lesson goals in art class. And art class requires more dynamic teaching strategies in order to teach students more efficiently. The teaching strategy, class environment, and teaching-learning methods develop students’ artistic knowledge including their cognition, perception, thinking ability, interest and participation. Now days, the dynamic and various kinds of teaching-learning methods need to be executed in art class that will carry out students' more diverse art activities in various art areas.