초록 close

본 연구는 초등학교 1학년부터 6학년까지의 아동을 대상으로 각 학년별 ‘작품 감상 선호도’를 조사 분석하여 학년별 감상작품의 선호특성을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 알아보기 위하여 ‘(초등학교)학년과 작품 선호도는 무관하다’는 연구 가설을 설정하고 5개 항목(단순/복잡, 현실/비현실, 개인적/사회적, 추상적/사실적, 내용 중심/형식중심)을 선정, 검사도구를 개발하여 A(작품만)/B(작품+키워드) 두 번의 검사를 실시하였다. 조사 결과 초등학교 학생들은 일반적으로 복잡한 소재, 현실적 주제, 사실적 표현의 내용중심 작품을 단순한 소재, 초현실적 주제, 추상적 표현의 형식중심 작품 보다 선호하고 학년이 올라갈수록 그 경향성이 변화하는 것으로 나타났다.


For the education which appreciation education is appropriate there is a necessity which will understand the appreciation ability development of the child. This study is carried out to get basic data for systematic appreciation education. This is analysis of outcomes of research on a elementary school from grade 1 to grade 6 “WHICH WORK IS BETTER?” for art works. Grade and the work preference' where is unrelated; Set the research construction which is and 5 items(simple/complex subject matter, factual/unreality subject, personal/social subject, abstractive/realistic expression, contents centered/formal centered) developed the lascivious test tool. According to the investigation result, elementary school students generally preferred complicated subject matter, the contents central work of actual subject and realistic expression. Also According to grade the work preference changes. Specially 9, 10 year-old is visible many change in the center. Consequently the particular concern is demanded for 3,4 grade of elementary school in appreciation education.